Just do it!

Just do it!

tisdag 6 oktober 2009

Nattens tankar...

Hej alla underbara!

Här går livet i det lilla stilla.
Vi umgås och myser. Gör saker som man bara gör när farmor är på besök liksom...*privilegium*
Och vi njuter, varje minut.

Hösten har tagit oss med storm, i ordets sanna innebörd.
Åh, som jag älskar denna tid!
Tror nästan att det är islänningen i mig, som njuter av när vinden viner och kinderna sticks av hans brinnande bett och nästippen domnar och gråter en smula..:) Julkänslan tar plats, omdelbums. Så just nu så bara går jag och nynnar julsånger (har klart redan börjat lyssna, lite bara..;)
I dagarna såg jag dessutom reklamen Soundville,som Sony, har spelat in i min lilla fjord på Island. Och då dunkar hjärtat alldeles extra.
Kanske något som ni inte kan förstå om ni tittar. Det är kalt och lite grått och alldeles, alldeles fantastiskt enligt mig..:) Jag känner igen älvornas stenar och trollens berg och hör hur de viskar i takt med tonerna, sina visor. Så välbekanta att jag på ett ögonblick förflyttas till denna underbara, orörda plats på jorden, som är mig så kär.
Ja, jag är nog fastare i mina rötter, än jag riktigt erkänner och lite häxblod finns det allt i mina ådror..;)...I alla fall just här och just nu.
Och jag kan samtidigt erkänna att jag längtar oftare dit nu, än någonsin förut.
Kanske är det så påtagligt nu, när farmor är på besök och man inser så mycket man går miste om, när avståndet är så långt.
En ynnest är det i alla fall, utöver allt annat, att ha henne här...

Lite mera kök, blir min hälsning till er alla fina. Som orkar med mig.
Ni är bara bäst!
en mandelkvarn agerar ljusstake
och bor tillsammans med annat bråte...
på mitt pottskåp som flyttat in i värmen.
Ser ni att skåpet i rummet också fått ny plats, IGEN..:)
en liten donna och ett litet fönster...
i mitt köksfönster - som fått gardiner av handdukar,
nu när mörkret smyger sig på, tidigare och tidigare om kvällarna.
Ni är förmodligen trötta på denna vy, men inte jag!
Jag är så kär i mitt nya kök..:)

Tycker det är lite coolt, hur sängen i vardagsrummet speglas i ugnsdörren...

en gardin agerar duk.
Ville inte klippa bort banden, så jag bestämde
mig snabbt att det bara var dekorativt..:)

och så lite kvällsmys...
och lite till...och ännu mer...

Och nu min kära...ska jag försöka sova.
Jag drömmer mig bort en kort sväng till Islandet mitt fagra..:)

Må det goda vara hos dig...alltid!

42 kommentarer:

Therese sa...

Oj du är mej uppe sent du. Vackra bilder som vanligt. Du drömmer dej bort till Island jag drömmer mej bort i dina bilder. *suck*.
/Tezz

Riitta / Wanilla sa...

Oj oj...härliga bilder!
Ha det så bra,
Riitta

spetsar och änglar sa...

Du skriver så vackert och så längtansfullt om ditt Island. Så man får en stark lust att vilja besöka det.

Vackra bilder.Måste titta lite mera ;-)

Ha en riktigt fin dag!

Kramis
Heléne

emilias gömmor... sa...

Ert hem är så fint. Underbara bilder!

Kram Mimmi

Anonym sa...

Det är en sån värme i dina bilder och i din text. Och vet du att det speglar precis hur du är! De som inte har träffat dig hoppas jag känner det lika starkt som jag gör! Du är en av de varmaste och goaste jag har träffat..så äkta! Som du har märkt så har tiden krympt och jag hinner inte lägga tid på kommentarer men jag tänker OFTA på dig min vän. Önskar att avståndet var mindre!
Ha det gott och njut av Islandsbesök!!
Kramar
Marie minlillaveranda

Ps. det blir en anonym, blogger vägrar!!:((

Pysselpalatset sa...

Ridom Ridom, Guá, Nätterna är bäst för trolldom och älvdans... Vackra tankar i gryningen.. och inte tröttnar jag på dina bilder... Kram Jeanette

gittan sa...

Hoppas dina drömmar tog dig med till ditt älskade land. Njut av att ha farmor på besök, tiden viahr tillsammans med våra kära är så dyrbar och ska inte tas förgiven. Underbara bilder och din text berör verkligen. Må väl / kram gittan

Emmas utsikt sa...

Ja, jag har hemlängtan varje dag och jag har bara 50 mil hem. Men det ÄR viktigt med rötterna och arvet. Det är så konstigt att mina små barn pratar norska. Eller, inte konstigt, vi bor ju i Norge, men lite trist för mina svenska öron. Bara lite...

Flotta fina bilder du bjuder på!

My home is my Castle sa...

Vakre bilder ....

Ha en fin dag
Klem,Kari

Annas skattkammare sa...

Vackra bilder! Ditt kök är så fint!
Kram /Anna

Kallholmen sa...

Vilket urhäftigt land du kommer ifrån. Vi reste dit i novemeber för några år sen det stormade otroligt så planet fick prova landa tre gånger innan det gick. Hela vistelsen var helt osannolik med det grymma, karga och otroligt vackra. Kan inte fatta hur man hamnar i Skåne....för det är väl där du bor? (För Sverige har väl mycket coolare platser än det?) eller har jag norrländska fördomar.
Ha en mysig dag här viner vinden och det är nästan snö.
kram caro

Kallholmen sa...

Ops, jag skrev inget om dina vackra köksbilder för jag blev så tagen av Islandsfilmen...caro

hemma hos lilla mej sa...

Vilka vackra och helt underbara bilder från ditt kök.Skulle oxå bara visa bilder från mitt kök om det var nygjort.Ha nu det gott med farmor det är alltid skoj med nära och kära.Ha nu en härlig onsdag här skiner solen men det blåser.Ha det gott kramizar ~~~~RITA~~~~..

Unknown sa...

wauw wauw I have no another word for this but.. wauw
greetings Kari

Les Cotrions sa...

It's always a pleasure for me to see the photos of your gorgeous home! Fantastic!
Vale

Rummet för välbefinnande sa...

HÄRLIGT!
Njut allt vad du orkar :)
Kram Mia

Anci sa...

Hej !
Du har en egen, helt underbar stil. Den ger mig både idéer och drömmar.

Njut och ha det bra !

Kram
Anci

Made in Persbo...Carina sa...

Å din stackare...förstår att längtan efter sagornas land kan bli stark! Jag hänförs så totalt av bilder och filmer därifrån. Min sambo har varit där men tyvärr inte jag. Någon gång hoppas jag att jag får möjlighet att åka till sagornas land. Dofta, känna, lyssna och bara vara.

Du kan visa hur mycket bilder du vill av ditt nya kök och allt annat i ditt hem...jag kommer aldrig tröttna. Det är så vackert!

Du gjorde helt rätt som lät snörena till "bordsgardinen" vara kvar. Helt klart dekorativt och mycket charmigt!

Kram på dig i höstrusket!
Carina

Tulipa sa...

Vackert. VACKERT!
Ännu vackrare....

Och dina ord som trollbinder...

Stor kram!

Nostalgi og Gjenbruk sa...

Du skriver alltid så poetisk, tankefullt og vakkert. Og jeg elsker bildene fra hjemmet ditt, virkelig inspirasjon
Ha en fin Høstdag i vinden:)!

Sigga sa...

Knús í hús :)

Bygatan sa...

Hej Gua!

Ni har ett helt underbart kök!! Svårt att se mig mätt...

Ha det gott! Kram Lena

pysseltanten sa...

Underbara bilder av ditt underbara hem...=))
Kökshanddukar har jag oxå som gardiner...superfint...=))
Ha en härlig höstdag...
Kraamizar Git

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

måste bara säga vad fint du har det, en sådan stämning i både ord och trivsel.
Du skulle behöva komma hem till oss och få lite ordning;)))

Bästa kramar från AnneLi...SussiLi...

Unknown sa...

Hei
Du har så nydelig blogg og så vakre bilder......jeg er stadig innom deg og lar meg inspirere.
God uke!
Klem...Ellen

Änglarnas hus sa...

Det är så himla fint och rofyllt i ditt hem och jag njuter varje gång du delar med dig av det :)
Jag kommer aldrig att tröttna på dina inlägg om köket.. fortsätt att vara stolt och njut av det.. SÅÅ fint!

Ha det gott i den vinande vinden!

Kraam Sanne!

Viveka på Humlebacken sa...

Å Gua, jag blir nästan lite tårögd av din längtan till Island. Funderar ni någon gång på att flytta dit?

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Det måste vara stört omöjligt att bli less på dina vackra bilder.
Du är ju begåvad med ett öga som inte många har, och så ljuvligt du skriver om ditt hemland, så fantastiskt att få läsa, och om farmor.
Tack för att du delar med dig.
Du är en sann poet. Så vackert du har.
Kram Zara

vardagsvitt sa...

Fantastiska bilder... Vackert!!
Kram Marith

Norregård sa...

Tack för att du visar ditt fina hem!! Jag njuter av varje inlägg!! Och får alltid tänkvärda ord på köpet!!
Kram Malin

Magdalena sa...

Ohh, va vackert du beskriver denna tid...så många känslor som översvämmar på en gång...
Du har en underbar kök och för min del kan du visa den flera gånger!
Stor kram på dig från natten med en nästan full måne.
Magdalena/Color Sepia

Unknown sa...

Men så underbara bilder!! Jag älskar verkligen ditt nya golv det blev ju så underbart! Är ju så sugen själv och har tjatat så länge om detta. Hm, får visa gubben min din blogg. Kram petra

bikim sa...

OHHHH! how sweet to hear such lovely thoughts.
Have a lovely day,
Rosa

Niina sa...

Hello, just wanted to say that your blogg is so beautiful and inspirational! I come here as often I can. I hope you will continue still long time! All the best to you and your family! Niina

Skogsdoft & havsbris sa...

Alltid lika vackra bilder! Klart du ska drömma dig till Island ibland, man ska inte glömma bort sina rötter! Du skriver så vackert om Island och jag bara MÅSTE åka dit en vacker dag! Det har jag velat i åratal, men än har det inte blivit av... Den dag jag åker ska jag fråga dig om vilka platser som bara måste ses! :)
Önskar dig en underbar helg! :)

linnea-maria sa...

Åh du skriver med så mycket hjärta om din hembygd!! Vackert!!! Vilken härlig bild du har i rubriken. ha en fin helg /linnea-maria

LOPPISLIV sa...

Underbara köksbilder, nej inte har jag tröttnat på din vita vy inte. Älskar det....det vita och ljuset det ger och alla detaljer till, allt så vackert som bara du kan göra. Ser ljuvligt ut. Trevlig helg önskar jag dig. Kraaaam Paula

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Vill bara önska dig en härlig helg.
Kram Synne.

inga Heiddal sa...

mikið er fínt hjá þér Gúa mín!!!!!!!!!!

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!
som alltid så drömmer jag mig bort hos dig..
Det är så vackert..Du är en mästerskapare..
Vore så roligt att träffa dig..Vi måste försöka få ihop ett tillfälle så vi kan ses..

Du är välkommen när som att besöka mig..

Kram Anna

H A N N A S - F O R M sa...

Fina du..tack för din kommentar...förstår dig i din längtan...jag känner så till mitt landställe i skärgården. Har alltid varit där på alla mina lov och många helger under hela min uppväxt så en stor del av mitt hjärta finns där...alltid.

För ett tag sedan såg jag att du tagit bort kommentars"fältet"...funderar på att göra det själv..befriande samtidigt som tråkigt att "tappa" den härliga kontakt man får...hm, tål att tänkas på.

Ha en härlig fortsatt fin helg med de dina Gua!

KRAM
Hanna

kristinco sa...

Il est de ces ambiances dont on ne se lasse pas ! Chez toi, je retrouve un esprit comme je les aime ! Merci !