Just do it!

Just do it!

fredag 10 februari 2012

Fredags funderingar...

Att längta är att älska
Att älska är att leva
Att leva är känna...eller..?
Att tillåta varje ögonblick berika. Stundens njutning.
Går det?
Ja jag tror det, men det behövs mycket övning och återigen ödmjukhet och tacksamhet. Men jag känner att det är värt försöket.

Ibland när jag tänker på mitt liv, så känner jag att många skulle kalla mig konstig. Och jag är konstig, absolut, men jag gillar det och väljer det alldeles själv.
Ensamhet och dagdrömmar är det som berikar min fantasi, folkmängder gör mig matt.
-Samtidigt som jag älskar att umgås!
De som far hit och dit letandes efter evigt godkännande, gör mig alldeles livrädd.
För alla är vi bra på någonting och därmed bättre än någon annan, räcker inte det?
Kan vi inte bara känna det själva och därmed leva och njuta, tillsammans med dem som är oss kära.
Och varför är det så viktigt att vara bra och bättre än någon annan? Fattar inte?!
Jag ser inte förnöjelsen i, att inte kunna stå med fötterna på jorden även om vi lyckas med något.
Och återigen, vad är att "lyckas"?
Är det inte där känslan som gör dig så där lyriskt nöjd, inuti. Den där känslan som gör dig säker och lycklig, stundens njutning. Livet!
Jag vet inte, men jag vet att jag känner den ofta, både när det kommer till mig själv och till andra, för jag har mängder och åter mängder av människor som jag beundrar och ser upp till.
Men är de bättre för det, eller har jag lyckats då?

Just nu pratas det ju extra mycket om vikten av utbildning och jag hejar om och om igen, för alla som utbildar sig. Och jag hoppas de väljer en väg med känslan, inuti.
För inte alla har läshuvud, men alla har vi känsla inuti, som ingen kan förklara innebörden av, och som därav är individuell och unik, samtidigt som den är en gemensam nämnare för oss alla här på vår jord. Och när och om, inte EQ:t funkar så funkar inte heller IQ:t, jag vet det för jag har varit där. När min känsla var ur balans, så slutade huvudet funka och till och med en enkel text, blev för mycket.
Vad är det då som är viktigast?
Vad är det vi lär våra barn?
Du är så bra för att du är så duktig i skolan! Men om du inte är duktig i skolan då, vilken känsla får du då? Jo, känslan av att vara sämre, och den följer dig in i vuxenlivet. Och om du inte får hjälp att rätta till den, så kan det göra det svårt att, längta, älska och leva.


Så denna fredag höjer jag flaggan för EQ:t, som kanske är så underskattat, just för att ingen kan förklara och därför inte kan vara bättre än någon annan och därmed inte lyckas..!?

Nej, nu slutar jag, för inte blir jag klokare av egna ord!


-denna bild av min mammas skrynkliga hand är min 
längtan, kärlek och känslor.
Skulle ge mitt allt, bara för att få hålla den engång till...

Bästa helgen önskar jag dig!
med massor av just
längtan, kärlek och känslor ♥

//Goa

*pssst* -  öppettiderna i min butik ser du i högerspalten härinne!

22 kommentarer:

inga Heiddal sa...

Nawww... Snökt. Já mig langar líka til að snerta þessar hendur aftur þó ekki væri nema einu sinni enn...Hugsa svo oft til hennar og langar svo oft til að dreyma hana og vitleysuna í henni alltaf hreint. Sakna hennar eins og ömmu Siggu, langar að hitta hana líka og halda í hendurnar hennar. Ha en god helg min kära. Kossakreista handa þér frá mér!

Rut och Signe sa...

Åh vilka härliga ord du delger idag. Så underbart att få läsa detta och precis vad jag behöver för jag är en sökare! Letar, letar och söker i nyfikenhet och ett alldeles för högt tempo.

Tack för den vinklingen, det gjorde min fredag!

Stor kram Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har ett stort snällt hjärta Goa, så bra du skrev. Och så fin bild på din mammas hand.
Varm kram
AnnaMaria

Anna på Annas Hotell sa...

Du är så klok <3

Lilla Blanka sa...

Hej du fina!
Skickar tysta ord idag ;) ....och detta...

Varm kram
Mia

linnea-maria sa...

Så väl jag känner igen mig i den känslan av att vara udda det går liksom inte att sätta mig i ett fack. Men det har aldrig vari i min strävan att vara son alla andra. Du är unik och eftersom du står för det du gör och gör det helhjärtat, så lyckas du. Din Mamma finns nog hos dig fast på ett annat sätt. Kram/Therese

Norregård sa...

Vad märkligt att du skriver om detta idag, hela veckan har jag gått & tänkt att jag "lever inte mitt sanna liv"...Jag är så trött på jobbet & längtar efter att driva & öppna butik, men tror inte att jag "kan leva på det"... det blir till att jobba dubbelt så att själen får sitt:) Men ibland blir jag rädd och undrar om jag kommer orka...

Du är inte det minsta konstig Gúa,
Jag suger åt mig varenda rad & berörs av din mammas vackra hand...

Må det goda springa runt Dig alltid...:)

Fiffiga Systrar sa...

vilken fantastisk bild på din mammas hand. Alla har vi någon som vi skulle vilja kunna hålla i handen igen... Tack för fina ord! vi önskar en fin fredag! kram emelie och elin

Anonym sa...

Sååå fina ord, man förstår precis, hur det är här på jorden.Myran kramisar.

Elin | Draumesidene sa...

Du gjorde meg tankefull i dag... kanskje streber vi for mykje etter andre sin aksept? Og du har heilt rett; ikkje alle kan vere flinkest på skolen...

Kjenn på at du er meir enn bra nok, både som mamma, kone og medmenneske!

Og til slutt ein stor, varm klem ♥
Mammaen din er hos deg for alltid. Min pappa held handa mi endå, sjølv om det er snart 5 år sidan han døydde...

e

Kärt barn har många namn sa...

Du skriver med själ och hjärta...Man blir så berörd.. tack

Tinas bo sa...

Såå fina ord!
och underbar bild på din mammas hand...

Ha en mysig helg
Kam Tina

Gusta sa...

knús og kossar til þín Gúa hafðu góða helgi með þínum bestu kveðjur frá klakanum Guðsteina

Rummet för välbefinnande sa...

<3
Är så glad att du finns Gúa!
<3

pepparkakshuset sa...

jag kunde inte ha sagt det bättre själv! när jag läser dina ord är det som att spegla sig i mig. Härligt med en systerfrände;)))

jag undrar om jag kan få använda några av dina kloka ord? självklart så nämner jag att det är dina ord och inte mina=)

kramelikram
ELLINOR

Weisser Traum sa...

oh so lieblich alte frauenhände.
umarme dich daniela

Anonym sa...

Igen & igen GOA-Gua!
TACK for dina ord mitt i vardagen mellan disk och toastadning och pagaende inredningsprojekt... Vi soker val alla efter SVARET, LOSNINGEN och SANNINGEN med livet. Jag tror att det ar bara DU SJALV som kan gora dig lycklig, ingen annan, inte dina barn, man eller vanner! Hur?? Genom TALAMOD, eftertanke och framforallt goda HANDLINGAR och TANKAR till dina nara och kara (och okanda!)
Jattesvart men var generos i livet och du far mer an dubbelt tillbaka!
Vad galler utbildning och sma barn (och dessa skoltrotta tonaringar...)sa tror jag pa att ALLA kan, men pa olika satt och i olika tempo. De som behover lite mer ska uppmuntras och praktiskt bli hjalpta av vuxna! En stund har och lite dar - varje dag. Vaga stall krav pa barnet oxo, inget ar gratis i livet. Uppmuntran, karlek och berom tillsammans med tid och lite krav GER resultat!
TACK GOA-Gua och alla ni andra pa bloggen - ni gor min vardag!
Kram Zazza Susanne

Anonym sa...

Mycket bra tankar. Jag trodde det var bara jag som tänkte så. Jag är glad att någon satte ord på de "förbjudna eller skamsna" tankar. För nästan alla människor mäter ju framgång eller att vara god människa, lyckad människa MED materiella framgång. Därför allt annat är "onormalt" enligt samhällets normer.
Men jag själv har faktist levt med och efter den tanken du beskriver här. "ENSAMHET" för många betyder att ha tråkigt eller KANSKE bli "galen". För mig är det absolut tvärtom och PRECIS som du beskrev i början av texten. Har aldrig haft sämre självförtroende eller annan tanke för att jag kände "annorlunda".
Jag råkade bara hamna här och vet inte vem du är. Jag är också anonym då. :))
Tackar för de fina orden och tankar.
MÅ BÄST.
//Jag. :))

Vida sa...

vilken underbar bild på din mammas hand..så full av kärlek trygghet och omsorg till dej...du är en del av henne så hon finns kvar inom dej..

visst är det underbart att vara som man vill vara;))och du får gärna bli "konstigare" med åren;))

en del "lyckas" och blir rika..tänker på Whitney Houston som dog på ett hotellrum ensam och med drogproblem..

Vidavemtänderstjärnornakram

Rapport till Vänfors sa...

Tack för ett underbart och fint inlägg.
Kram Annika

Eddan sa...

Du är en klok kvinna du Gúa <3!

Vilken fin bild av din mammas hand, tycker det är så vackert med rynkor på gamla människor (och på oss halvgamla också förstås ;-)). Förstår att du längtar efter din mamma <3.

Kram kram

Inspiration i vitt sa...

Vad söt du är Goa, jag tänker ofta ofta på dig, ditt hem, ditt skrivande och all härlig inspiration och funderingar du ger till mig. jag är glad för det. Pussokram /Ingela.