Just do it!

Just do it!

onsdag 6 oktober 2010

Solen återvänder...

Hej alla mina fina!

Jag tänker idag erkänna att en stora prestationsångesten har varit på besök i mig. Ledsamheten och tvivlandet på allt och allt.
Och då vet ni det..;)

Det är väl så med många av oss, att man har sin tid av tvivel. Det har jag haft nu en period.
Jag är så dålig på. Eller snarare urdålig på, har varit det som upptagit hela mitt inre.
Exempelvis att...
Jag är urdålig på att...
höra av mig och vårda mina vänner.
motionera.
delta i diverse sociala sammanhang, etc. etc.
Japp, ni fattar!

Och när såna tankar får tillträde, så greppar de fort, och hårt tag i hela självet.
Man blir misslyckad och ful. Inuti och utanpå. 
Och därför har jag valt att vara ganska tyst här på bloggen.

Men jag har använt tystnaden till att flytta saker.
Det är min terapi.
Jag har försökt att ändra min dagliga miljö till något nytt, med den bestämda tanken att inte köpa en endaste pryl. 


Och så smått, så smått, känner jag hur solen återvänder.
Det positiva svärdet ni vet!
Jag är BRA på att...
älska min familj.
inte ha tråkigt.
ge komplimanger.
acceptera mig själv, med gott och ont.
välja ljuset istället för mörkret och våga vara sårbar.
förstå att, alla är vi olika, inklusive mig.
Sist men inte minst, är jag bäst i hela världen på att vara just jag!

Och med den vissheten åter på plats, fortsätter jag min resa mot livets nästa delmål...

Så bara lite bilder på en IKEA tv bänk, som fanns här i hemmet, som jag ändrat lite.
Jag har klätt sidorna med råspont från det gamla loftgolvet i garaget. Ovansidan(locket) är nyare brädor, som var i helt fel färg. Så jag spädde mörkgrå färg och strök på, tunt, tunt, och det blev bra.:) För att uppnå lite mera "kistlook", skruvade jag handtag gjorda av gamla brädor från ett staket, på sidorna och använde gamla elknoppar som distans. Till slut kladdade jag lite text på framsidan.
Och nu får den vara kista/bord/fotpall i källaren. Faktiskt väldigt praktiskt, eftersom sidan mot soffan är öppen och där kan alla tv spel och div. saker förvaras.


Så all sol till dig min ljuva, som så glatt besöker mig och sprider glädje i min tystnad.
Vårda ditt jag och känn hur lycklig du blir, när du släpper in tanken på hur fantastisk just du är!
Och jag hoppas så, att du vet hur mycket du betyder för mig. 
För det gör du...mera än du någonsin anar!

TUSEN TACK!

29 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej vännen,
Vad skönt att du har ändrat håll och är på väg åt det positiva.
Ja sådana svackor är lätt att hamna i och svåra att ta sig ur.
så snyggt det blev:)
ha nu en härlig dag!!
kram
sandra

Birgitta sa...

Skönt att solen alltid återvänder, även om det känns segt och svårt vissa stunder. Jag besöker din blogg, oftast utan att ge mej tillkänna, men vad jag fascineras av är din kreativitet och ditt sätt att finna personliga lösningar på det du söker att få fatt på, en känsla, en idé eller kanske praktiskt och funktionellt, allt i en samklang som jag gillar. Du är väldigt säker på tingens inbördes beroende av varandra för att skapa harmoni och uttryck. Du inspirerar och stimulerar.

Ha det gott i gråvädersland, men snart stundar brittsommaren. Kramar Birgitta

Unknown sa...

Hej!
Skönt att det går åt rätt håll. Vi har nog allihop den känslan som du beskriver så bra. Du är bra på att sätta ord på det. Skönt att veta att heminredningsterapin hjälper:)

Ta hand om dig
Kram Anna

hemma hos lilla mej sa...

Vad skönt att du är på rätt väg.Jag vet hur det känns efter att varit sjuk i 11 månader.Svackor får vi väl alla mer eller mindre.Men kan vara nog så jobbiga att ta sig urVad snyggt det blev .Önskar dej en fin dag rara du Kram Rita ♥

LantlivsAnette sa...

Halloj min vän !!!
Inte ska du tänka sååå..du är ju såå fantastisk..duktig och kreativ !!...men jag vet..jag sjunker ibland ner i en sån där svacka jag också..jag blir helt enkelt såå himla less på mig själv ibland..låter tokigt, men jag blir det då och då..jag drar igång så himla mycket..också mår jag dåligt över det..hmmm..
Men man får tänka positivt såna gånger, allt man har att vara tacksam över..eller hur ?? Vi lever ju och är friska...
Må solen skiner över dig min vän..
Kraaaam Anette
P.s Jag är ledig idag, och mår illa över allt som jag vill hinna...men jag ska ta mig en stor kopp kaffe nu, och bara andas...ett tag...

Marie - Systrarna sa...

Så fint och smart, bra förvaring! Stor KRAM till dig!

Vida sa...

vill bara tala om att jag är så lycklig att jag hittade dej goa vännen...älskar din blogg för den speglar dej och dina härligt tankar och idéer:)

för varje steg man tar här får man antingen en kyss eller en smäll..och du fantastiska kvinna vågar ta riktiga kliv;)

om jag kunde skulle jag strö solstoft över dej så du aldrig behövde tvivla i mörker..du duger just som du är;)

skogstokigstorvarmkram
Vida

Vackra Vita Ting sa...

Tack för att du delar med dig!!
Jag känner igen mig i det du skriver. Solen är så svår att hitta ibland men solen blir oftast ännu starkare när man hittar den igen:)

Din blogg är min största inspirations bank!!

Kram på dig!
Paula

Rummet för välbefinnande sa...

Så gott att höra att det känns bättre!

Allt har sin tid heter det och ibland så tror jag faktiskt att just dessa stunder "i skuggan" är oerhört berikande för självkännedomen - om man väljer att möta sig själv och sina tankar. Självkännedom ger ofta insikter och insikter ger ofta en inre styrka. Genom att faktiskt våga möta sin egen skörhet tror jag också att man växer en hel del.

Du vet hur mycket jag tycker om dig Gúa och du är en fantastisk förebild på många, många sätt.

Har du en liten stund över så kika in till mig en snabbis. I senaste inlägget hittar du en länk till en fantastisk kvinna som bor i mina trakter. Åhhhh, du kommer att gilla hennes hemsida tror jag. Du kommer att känna tankarna bakom hennes alster, önskningarna om att bidra till en bättre värld och framför allt VILJAN att gå sin väg för att leva i harmoni med naturen.

Ha nu en bra dag i solen :) :) :)
Tusen kramar
Mia

Norrfrids Eija sa...

Jag slutar aldrig förundras över din påhittighet och kreativitet! Du är bäst på att omvandla skrot till saker med skönhetsvärde....och du, tvivla aldrig på dej själv och dina förmågor....läs och sug åt dej alla dessa fina människors kommentarer och tro på dem! Du är värd varenda en av dem!

Bente sa...

Du har jo så mange fine ideer. Hvor tar du det fra? Forstår godt hva du mener med at solen er borte, følelser er noe vi ikke alltid forstår. Godt at solen igjen skinner for deg min kjære-

Bente

Lisas torp sa...

Jag känner igen mej i det du säjer, så du är verkligen inte ensam i din "dålighet"!!!

Livet går ju i vågor...ibland är man mera social, ibland behöver man fokusera på annat!

Din TV-bänk är ju helt underbar! Bara att komma på tanken!
Såg just ditt reportage i J d L här! Ååååh, så vackert!!
Du är verkligen duktig och sååå kreativ!!
Kram
Lisa

Sussi sa...

Ja, ibland är det svårt att hänga med i livets berg och dalbana...Skönt att höra att de POSITIVA har flest mandat igen...

Men, vilken fin kista! Det blir så snyggt, allt du gör! Och vilket fint reportage i Jeanne d'Arc.... tack för all inspiration du ger.

STOR kram
Sussi

Norregård sa...

Det finns så många fina bloggar, men ingen som överträffar sig själv varje gång som din;o) Jag har flera favoriter men din är och har allt varit i topp!!! Det finns ingen som kan skapa en så vacker värld som du.....Vi är alla i det svartvita ibland men är jag det så kikar jag in till Dig & njuter & känner lugnet...

Du är bara bäst;o)
Kram Malin

lottens vita och gröna sa...

du fina, jag är så glad att du finns, tycker du är en alldeles härlig och underbar människa som delar dina tankar om upp och ner och dina idéer är dom allra allra bästa!!!! fasen sååå grymt fint gua!!!
seså snart tar du en koffert och masar dig hit!
kramar i massor från din vän lotten

mysiga heestrand sa...

Livet är inte alltid så enkelt att leva. Jag känner igen mig i mycket av vad du skriver. Jag måste ialla fall säga att du är en stor inspirationskälla för mig. Idag har jag läst reportaget i Jeanne d Arc living om Guas Stue och det var så fint.
Kram och ha det gott i höstsolen
Marita i Heestrand

Alberte sa...

Du herlige, åpne, fantastiske menneske!!
Noen dager, noen stunder er tunge..men det finnes alltid lys i tunnelen. Det er godt du har din terapi i inredning - og kan berike dine lesere med deilige kombinasjoner og herlig inspirasjon.

Tenk at den pallen er en Ikea vare - og så har du omskapt den til en skatt fra en annen tid. Godt at du klarer å vri det negative til noe positivt - for du har INGEN grunn til å tvile på deg selv.
Jeg beundrer deg.
De beste hilsner fra Jannicke

cat sa...

Det gläder mig att du hittat dig! Så fint du har gjort under tiden.
Ha de gott och tappa inte bort dig i gråmörkret. Catarina

Linelund sa...

Du är bäst i hela världen på att vara dig själv- och du ska veta; hur många skulle inte vilja vara som du!!! Du har en fantastisk talang- som du verkligen är bäst på!!

Made in Persbo...Carina sa...

De flesta av oss har varit där...men få är så bra på att sätta ord på det så som du kan. Du är goa Gua och ingen är så bra på att vara du som just DU. Du är unik och dina kvaliteter likaså. Skönt att ljuset återvänder för dig!

Men VILKEN makover av ikeas tv-bänk!!! I´m in löööve!!! Jag älskar möbler på hjul och jag älskar ruffigt, jag älskar text, bokstäver, siffror, jag älskar att återanvända det man har och förvandla det till något vackrare och bättre...och här har du kombinerat allt detta! Å va läckert Gua! Bilderna åkte rakt ner i min inspirationsmapp. Hoppas det är ok?

Kraaaam hjärtat!
Carina

Lina Roos sa...

Åh va snyggt! Du är så finurlig och kreativ :) Puss och Kram!

H A N N A S - F O R M sa...

Å, det var länge sen jag skrev här till dig men nu vill jag bara stanna upp och skriva en rad.

Jag VET att du har en vacker själ...det märks...och jag VET hur du har det då jag känner igen mig så i dina ord...även om jag inte skriver så mycket om det på bloggen...vill bara omfamna dig i en stärkande kram och säga att du iallafall inte är ensam.

Så fantastiskt du skapat med bänken...är verkligen imponerad, den blev helt underbar!

Varmaste kramar
Hanna

gittan sa...

Dom där dåliga perioderna är urjobbiga men det är som du säger, de flesta av oss hamnar där ibland. Desto skönare är det att höra att du åter är påväg i rätt riktning, mot juset, igen.
För att späda på "bra-sidan" tänker jag berätta för dig att du har den bästa inredningsbloggen på hela webben! Du skriver vackrast av alla! Du verkar (jag känner dig ju inte irl) vara en fantastiskt snäll och omtänksam person som verkligen bjuder på dig själv och vill alla väl! Din kreativa ådra verkar inte besitta några som helst begränsningar och jag förundras ständigt över vilka härliga förändringar du gör med saker i din omgivning, Tv-bänken blev helt underbar!!! Idag är himlen grå men jag hoppas att solen åter hittat in i ditt inre. Må väl / Kram gittan

Unknown sa...

What a great photo's!!
Love the look :-)

greeting karin

Västbacken sa...

Hej!

Jag har också varit där men solen har återvänt så mått för mig med.

Fiiin bänk. Duktiga du.

Lotta

gamla skolan sa...

Varför är vi människor sådana , elaka och trycker ner oss själva , varför ? Så dumt och så stort slöseri med energi ! Jag är tyvärr likadan i perioder ! Men vännen , du är så duktig och har så mkt i dig ! Såg ditt reportage i tidningen som kom häromdagen . Du har ett fantastiskt hem och du är så otroligt kreativ !!!
Skönt iallafall att solen återvänder , den borde alltid lysa över dig ! Det är du värd ! Stor Kram // Susanne ♥

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej Guá!
Skönt att höra att vinden i ditt sinne har vänt. Det är bara att inse att även solen har sina fläckar, jag upphör aldrig att förvånas över att det så ofta är de människor som jag beundrar som många gånger tvivlar mest på sig själva.
Du är en riktig trollkar-aldrig i livet att man kan se att det är en IKEA-bänk under de där undebara plankorna.
Ta hand om dig och ta tillvara på de soliga, goda positiva tankarna,
kram Maria

Unknown sa...

Gua you are so sweet! I hope you don't doubt how very talented you are and what a lovely inspiration you are to so many!!!

I love how your Ikea bench turned out...perfection!

Big hugs to you ~

:) T

Nanna sa...

jag har haft precis likadant som du och det är tufft när det händer. Men när man kommer ur det så är man förhoppningsvis både starkare och visare :)

skickar stora styrkekramar!