Just do it!

Just do it!

lördag 1 maj 2010

Hej alla fina!

Hoppas ni alla mår bäst och njuter av helgen.

Idag latar jag mig, men igår firade jag. Inte att kungen fyllde år, utan att min egen lilla prins fyllde 11. Och vi svällde av maränger. Fick en riktig marängchokladsviss-skutt i går morse och bakade marängtårta med kanel och choklad..mmm! Och i grädden är det lakritschoklad och ovanpå ringlade jag smält Mars choklad.
Ja inget GI här inte. Men, ska det vara, så ska det.
Och på tal om maräng, så skulle ni sett mig, igår när jag kom ut vid sjutiden på morgonen, och tittade mot min uteplats. Först såg jag bara ett par kängor och kände hur tanken flög..."Nej, nån objuden har varit på besök i natt"!?! Men sen, vet ni, flyttades blicken och  "doing", så lycklig jag blev!
Massa smått och gott, sådär underbart nötta, gamla "maränger" fanns där ute! Och jag bara stod som ett fån och ojade mig! Bland annat, stod där en gammal bokkista från militären = LOVELY!
Och så DEN!..japp jag kan bara inte förklara, men ni får titta på bilderna. DEN där underbara gamla oljelampan.
En bröllopsgåva från 1928, till en kompis farmor och farfar. Han hade liksom bara varit förbi och lämnat massor av skatter till mig, inklusive den! Och som, jag ska vårda den, heeela tiden!
...Jisses! Tänk att tomten fortfarande finns för såna som mig!
Vet ni, jag blev sååå kär, att det kändes ungefär som första morgonen efter en förlossning. Jo, det är sant! Jag menar, hjärtat nästan sprängde bröstet av stolthet och lycka över att , DU ÄR MIN..:)
Vet inte om det är normalt, men så är ju inte jag så normal heller..;) Det kanske bara är en marängvisschoklad-chock!?! Men who cares, allergi eller ej, allting för estetiken..;)

Och så lite bilder på det, samt en liten fåtölj jag har pimpad, för sommarens uteplatstema Bohemian/Chic/Romantic..:))


Och nu ska jag iväg igen!

Må bäst! 
Och puss och kram till er alla, where ever you are...

25 kommentarer:

Norregård sa...

Hej på Dig du fina!!
Tänk att bara få såna skatter hemkörda, lyckliga du;o)
Måste säga att jag älskar fåtöljen, skulle gärna ha ett par stycken här hemma!!!!

Vilken smarrig tårta du bakat mmm, våra söner är lika gamla;o)

Det bästa till den bästa!!
Kram Kram Malin

Sussi sa...

Jaaaaa....tomten finns! Måste upp i morrn bitti och kolla om han tog en sväng förbi mig också! Vill också ha en sån lampa...men den finns nog bara i ett exemplar! Och den är ju din, men det är du värd!

Kramis
Sussi

Vintage House sa...

Ojojojojojo vilken helt underbar lampa den är verkligen att dö för.
Älskar den, och väldigt väldigt avis på dig.....
ha en mysig lördag
kram
sandra

. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kallholmen sa...

Vilken karamell den var den fina oljelampan du fick...! Helt underbar i både färg och form. Från 1928 lika gammal som vårt hus. Visst är det roligt att tänka hur människor var klädda och såg ut på den tiden...ha en fortsatt mysig helg! Kram caro.

gittan sa...

Inget är väl så underbart som kärleken oavsett vilket objektet är... Tårta, mums! Plockade just ut en kaloribomb ur ugnen inför minstingens 18-års dag imorgon. Här snålas det inte heller på godsakerna, chokladkaka med smör och choklad i smeten. Som topping blir det after eight smält i vispgrädde och naturligtvis måste man ha grädde att äta till. På måndag rullar vi fram "hihihi"
Största kramen till dig /gittan

Lisas torp sa...

Men kära nån, vilka gåvor du får och ingen kan väl vårda dem som du!!!:) Så vackert!
Ja, den marängtårta gick nog inte av för hackor! Wow, vilken kaloribomb och smaskig förstås!

Ha en njutningsfull majdag!
Kram
Lisa

Herman Grans ♥ sa...

Nydelige bilder! og for en fin stol! Stoffet du har brukt var helt fantastisk fint! Kjempefin blogg og. Er blitt fast leser av den no ;)
God helg!! :)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Åh Gúa så underbar oljelampa, tänk och hitta en sån på sin uteplats. Den passade så otroligt bra till din dörr också. Såna tomtar får gärna komma hit. Hade kalas här igår också, jag och din son fyller år på samma dag. Smarriga maränger du gjort.
Kramar
AnnaMaria

Rosor och Spetsar sa...

Ojojojoj jag förstår att du blev förälskad,vilken skönhet.
Vilken lycka att hitta sånt utanför sin dörr när man kliver ut.
Din pimpade fotölj är underbar, du är så finurlig o gör så fint omkring dig
Ha nu en fortsatt härlig Majhelg
Kramis
Annelie

Vida sa...

- unnar dej verkligen denna lycka...vilken ljuvlig känsla att någon kände att lampan ville till dej...

- vilken snäll mamma en 11-åring i Skåne har som bakat denna helt sagolika skapelse...

Kram och fortsatt trevlig helg...
Vida

Jacqueline @ HOME sa...

Oh Gua,
How wonderful to have been given such a magnificent lamp. You are indeed lucky.
Why don't I know someone like that !!!! haha
Your meringue looks amazing. I LOVE meringue. I'm not a great cake lover but meringue and chocolate are my favourites. XXXX

inga Heiddal sa...

Snilldarterta hjá þér bakameistari góður!!!... Hvar grefurðu upp allt þetta gamla dót ??? ertu á kafi á öllum Loppisum núna??? ógó flottur stjakinn!!! Til hamingju með litla punginn . Sendum honum pakka bráðum ... Hindin vill endilega velja sjálf... Er búin að vera að leita að einhverju alla vikuna handa pabba sínum. Því hún vildi finna eitthvað sem hann gæti notað!!! ..:O) dásamlega gömul í sér. Kram í helgina elskurnar!!

Marie sa...

Först och främst, ge den nyblivna 11-åringen en kram från mig och hälsa honom ett stort GRATTIS!

Och sen nästan svimmar jag ju här framför datorn, jösses vilken lampa!!!! Om jag önskar riktigt hårt, tror du tomten tar en sväng förbi mig också, hihi.

Fåtöljen är bara såååå fin Gúa, du är BÄST!

Kramelikram
Marie

Beach House Living sa...

The antique oil lamp is truly stunning. How nice to have received it as a gift. I'm sure it will be both treasured and enjoyed.

Amelie sa...

underbara bilder som vanligt! Tänk att få hemkörda så vackra saker! Fåtöljen är också fin, behöver jag ens säga det? Allt du har är fint!

Ha en underbar helg! Hoppas din son fick en fin dag!

Kramar Amelie

maría cecilia sa...

Hola, how beautiful!!! I didn´t understand, even with the translator into spanish, so sorry... but I love everything in this post.
Greetings from Chile,
Maria Cecilia

LantlivsAnette sa...

Hallo gumman..du är ju för rolig du..hii..hii..
Marängsviss och gamla saker, jag älskar det !!! Vi är nog lite tokiga ändå..fniss..
Vilken lycka att få sååå fina skatter !! Jag var på loppis igår, så jag går också omkring i ett litet rus över mina nya skatter..
Ha nu en toppen dag vännen
Kraaam Anette

Anci sa...

Oväntade skatter är underbart ! Och det är dina fina bilder också.

Kram
Anci

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Marängsvischar i massor till min sockersötaste lilla Gûa .
Oj vad fint du har gjort , gillar den där fotöljen/soffan , om den någon gång får för sig att rymma hemifrån så kan du lämna min adress !!!
Varför lämnar ingen vackra saker på min gräsmatta ???
Puss !!

elisabeth sa...

Klart att tomten finns! Underbar och ovanlig lampa...och tårtan skall jag pröva nästa kalas, kram Elisabeth

Dicksonska våningen sa...

"Plötsligt händer det!" Som att vinna på triss!

Jättefina bilder. Och du är välkommen in till mig för att delta i min utlottning!

Kram Annika

Rummet för välbefinnande sa...

Ja men du - jag blir ju helt mållös känner jag.
Får till och med en stor klump i halsen för jag blir ju lite rörd på kuppen också......
Men, finns det någon som skulle vårda dessa skatter med kärlek så är det väl ändå du. Ja, nu har de äntligen kommit till rätt ställe kan jag tänka.
Funderar bara på en sak - OM du kommer ut en morgon och hittar en lite shabbig och sliten Mia där ute....... Adopterar du mig också då?!?!?!......
Vilken lycka för dig och jag gläds verkligen med dig ska du veta. UNDERBART!
Kram på dig!
Mia

Inspiration i vitt sa...

men Goa, jag tror jag svimmar, fasingen imej att jag gör.
Ååå jag har nästan inte sett nåt liknande, vilken underbar unik grej,
hur kan det bara finns sånna grejer,
bara sådär.
Den ser ut att ha stått på något Franskt slott eller herrgård.
Vilken tur att just du fick bli ve den,
du är rätt person att förstå värdet och vårda den ömt.
Tårtan var nog så god att den åt upp sig själv hihi.
Kramar i massor/Ingela.

Beach House 27 sa...

Love every corner of your home....always inspiring me to get up, move things around and bring out the hidden and forgotten finds.

You show me how to group them best and appreciate them more.

Thank You.

Marsha