Just do it!

Just do it!

lördag 4 december 2010

Ville bara önska er alla en trevlig andra adventshelg!

Och jag hoppas ni njuter av det ni har, istället för att längta efter det ni inte har.
Lev i nuet, stanna upp och se, det som verkligen spelar roll.
Se på era älskade med eftertanke.
När de brer sin macka,
knyter sina skor,
drar handen genom håret eller blir arga på att du är världens mest korkade morsa.
Och...
Var tacksam.
Jag har suttit många morgnar den gångna veckan framför min brasa, och värmt mig, tillsammans med en kopp varm choklad. Försökt kurera min förkylning och tyckt lite synd om mig själv.
Men varje gång har tankarna i denna livsnjutarstund, gått till de som inget har. Här i vårt rika land. De hemlösa.
Och allt eftersom snön fyllts på, blir de tankarna starkare.
Jag är enormt tacksam.
Att till exempel, kunna njuta av snön, genom mina fönster.
Medan jag varm beundrar skönheten.
Och jag kommer denna jul, precis som förra, att ge mig själv en julklapp, 
och donera en liten summa till stadsmissionen och de hemlösa.  
För att ge till någon som inte har, är för mig den bästa julkapp jag kan få.
Kanske en stänk av dåligt samvete, men so be it! 
Och jag leker med tanken om alla vi bloggare gjorde samma sak.

-Jag kan lova er tjejer, att det berikar...

Kärlek till er alla, where ever you are!

16 kommentarer:

. sa...

Fint tänkt -och agerat!- för de hemlösa. Själv har jag rensat ut massa riktigt fina grejer som jag skulle sålt på Tradera, och skänkt till Myrorna istället. Så kommer pengarna de hemlösa till del på så sätt också. För jag har dem också i hjärtat, och är precis som du såå tacksam över ett varmt hem./Camilla

Eddan sa...

Mycket tänkvärda ord Gúa <3

Visst borde man väl leva mera i nuet och vara mera närvarande. Jag kommer hela tiden på mig själv med att hela tiden med att göra absolut motsatsen.
Jag vill att mitt motto ska vara denna devis som jag hittade för ett tag sedan:
"Remember that happiness is a way of travel - not a destination"

Sedan hur vår respektive glädje ser ut det bestämmer vi ju var och en.
Jag har brukat skänka lite extra till välgörande ändamål så här i juletid. Det känns på något sätt som en "avbetalning" till den högre makt, eller vad det nu är, som sett till att jag har det rätt bra trots allt där jag sitter med mina nära och kära i mitt varma sköna hem och har mat på bordet både så det räcker och blir över.....

Ha en trevlig 2:a adventshelg!

Kram kram

LL sa...

Tack du kloka kvinna för inspiration och eftertanke:)...

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, du är verkligen fin Gúa! Just den där omtanken.....
Ha en fin adventshelg du också!
Kram

Blonder og perler sa...

Du er så dyktig til å sette ord på dine tanker.
Så sant som du skriver, at vi bør leve i nuet og være mer tilstede i våre liv. Ikke minst tenke på de som ikke har det så godt som oss. Mine foreldre jobber i frelsningsarmeen, så jeg får stadig høre om hvordan mennesker kan ha det. Akkurat nå holder de på med å ordne med mat som de skal dele ut til jul. Det er så mange fattige i dag, men det er ikke alle det synes utenpå.
Jeg synes det er fint at du skriver om dette på bloggen din.

Ha en fin dag.
Klem Solfrid

Sussi sa...

Bra skrivet Gúa....vi behöver alla tänka efter ibland för att förstå hur bra vi har det och glädja oss åt det lilla....
Kram
Sussi

Jacqueline @ HOME sa...

What lovely sentiments, Gua.....and a very generous gesture, to give something back at Christmas when we have so much.
Hope you are feeling better and keep warm. XXXX

Lisas torp sa...

Så vackert och fint tänkt av dej! Vi behöver verkligen påminna oss - hela tiden om detta - att vara tacksam!

Önskar dej en fin helg!
Kram
Lisa

Vida sa...

ja visst har vi det bra..kläder mat värme gemenskap...varje morgon och varje kväll finns tacksamhet i mina tankar...
har förmånen att kunna hjälpa några familjer..och det känns så gott i själ och hjärta:)

älskar att baka pyssla läsa sagor med mina fisråttor...tills de somnar med rosiga änglakinder..man gråter av lycka att man får vara med...

dina bilder ger solsken

glädjefnattiminsläktkramtilldej
Vida

inga Heiddal sa...

eg gaf heimilislausum manni allt klinkid mitt i gaer og leid miklu betur a eftir og hann bad gud ad blessa mig i stadinn... Vonandi gerir hann thad!!!!;)

Alberte sa...

DU ER ET STORT MENNESKE!!!!!!
- takk for ord som treffer hjertet mitt... og bildene...helt vidunderlige.
Stor og hjertelig klem fra Jannicke

ANETTESHUS.COM sa...

For et nydelig innlegg, fine Gùa!! Ha en fortsatt fin adventshelg:)) Håper du koser deg sammen med nære og kjære!

STØRSTE klemmen
Anette
(som er på sykehus om dagen - men gleder seg over å ha to små hjerter som venter på mamma'n sin hjemme)

Marsha sa...

Lovely sentiments perfectly stated - thanks for the reminder.

Your photos knock me out - the snow is so beautiful through your windows -

Crank up the fire - I will, too.
Marsha

Bitte sa...

Vilket fint och tänkvärt inlägg! Det ska jag ta med mig idag :-).

Önskar dig en fin andra advent!

Kramar
Beatrice

Millas hem sa...

Så sant Guá!

Anonym sa...

Så många tänkvärda ord. Man behöver verkligen sätta sig och tänka på vad bra man har det ibland. Det är när allt snurrar på och man känner sig stressad som man behöver göra det som mest tror jag.
Ha en härlig söndag.
Kram Marita i Björkhagen