Just do it!

Just do it!

lördag 9 maj 2009

Sömngångarens bekännelser...

Hej mina goda!

Låt mig berätta...
En vecka innan min konfirmation, för sisådär hundra tjugonio år sedan. Så vaknade jag vid elva tiden och när jag gick förbi spegeln i hallen, skrek jag. Så högt, att huset darrade! Min mamma som stod i köket och bakade i vanlig ordning en lördagsmorgon, tappade degskålen, som gick i tusen bitar. Och kom ut i ljusets hastighet, alldeles säker på att jordens undergång var ett faktum.
-"Vad är det som hänt", frågade hon. Och precis när hon släppte de orden, så började hon skratta.
Jag tittade på henne, alldeles förtvivlad. Nyvaken, i trosor och en T-shirt stod jag där med förskräckt min, tårögd och svarade..."jag vet inte"! Jag måste ha gjort det i sömnen"!
Och mamma, bara fortsätter skratta, så tårarna sprutade.
Jag glömmer det ALDRIG.
-"Men sluta skratta! Detta är inte alls kul!...alltså jag ska konfimeras om en vecka"!
"Tycker du att det är så roligt". Och vid det laget så stod jag och störttjöt.

-"Förlåt älskling", sa mamma. "Men, det är bara så roligt och jag väntar med spänning på vad frissan hittar på nu. Hur hon ska sätta fast nejlikan"!?!

Japp, det var nämligen anledningen till denna morgons skratt för över hundra år sedan.
Jag, den kreativa tonåringen. Hade klippt mig. Själv, vilket jag fortfarande idag gör. Men där var det första gången. Och det såg roligt ut, kan jag bara lova. Och den ångest jag upplevde vid min egen åsyn i spegeln, glömmer jag heller aldrig..:) Och i min desperation, försökte jag få mamma att tro att jag hade gjort det i sömnen!
Jag som skulle ha en sån fin håruppsättning, hade nu så kort hår att jag hade platsat i marinen på direkten. En vecka innan konfirmationen!
Men, men... jag konfirmerades och tänker skona er bilderna, av en tjej i en klockskuren blå kjol, blåa klackskor, vita kortstrumpor och en kortärmad vit blus. Med barnsligt runt ansikte och hår så kort , att nejlikan fick limmas fast. För den skulle bara vara med!
Idag skrattar jag åt det, precis lika innerligt som min mamma, den morgonen för så länge sen.

Och håret, det förblev kort i många år framåt. Vi kan egentligen säga att det var morgonen, då min punkperiod smög sig in. För en kort tid efter denna pärs, så blev stubben kolsvart och matchade bra mot det svarta läppstiftet och de svarta naglarna. Och kjolen byttes ut mot slitna tajta jeans och blusen mot en nättröja ..:) Men nog om det.

Det jag försöker komma framtill, är att imorse när jag vaknade, upplevde jag en dejawo, av denna morgon i urtiden. Förutom att skriket stannade i halsen och mamma var inte på plats, tyvärr.
Anledningen var inte mitt hår,utan...SE BILD!
Skåpet har ändrat färg!
Och inte f.. vet jag hur?!?
Jag måste ha gjort det i sömnen..;)

Men, nånstans så känner jag att, det kommer gå bra. Jag gillar det, faktiskt. Och är lite nöjd att mina impulskänslor, fortfarande är så starka. Trots ålder och tidigare erfarenheter..:)
Och jag blir lite löjligt glad när jag tittar åt dess håll. Fnissar lite tyst och hjärtat slår lite extra slag. Jag har i över ett års tid, drömt om ett krusidulligt skåp i just denna färg. Och nu...har jag ett. Tack vare att jag går i sömnen..:)
Och som om inte det vore nog.
Utan, ska det stå här, så får golvet bli vitt..*drömmer*

Och om inte mannen går med på det, så får det flytta upp i fönsterrummet igen. Och postskåpet ner hit och bli VITT! Ha,ha,ha...det blir ett ångestladdat moment för min käre man.
Under tiden han funderar på det.
Ska jag slå vad med mig själv, hur länge det dröjer, innan min lilla "krusidull", blir vit igen!?! (Men det tänker jag minsann inte nämna för honom...*BLINK*)
Jag lovar att berätta slutet...en annandag..:)

Tusen TACK för alla varma hälsningar!
Jag är så glad..:)
Ni är så fantastiska och jag hoppas kunna fortsätta locka er hit, till min lilla lakritsvärld, med eller utan färg!

Puss på er alla!
Och den bästa dagen önskar jag er, med massa värme och mys. Goda skratt och överraskande impulser...:)

Största kramen...
NI ÄR BÄST!

57 kommentarer:

Annas Vita Hjärtan sa...

Haha du är för rolig! men vem har inte klippt sig själv i tonåren, själv hade jag hockeyfrilla...hihi

Skåpet är så ljuvligt i den färgen också...love it!

Massor med kramar Anna

hagagården sa...

Härligt skåp, jag gillar färgen .
kram
ninni

tinemor sa...

Ha ha
Jeg ser deg for meg ja, der forran speilet hylende og din mor i full latter!!!
Underbart!
Skapet ble flott!!!
En lekker farge.
Kram, Tinemor

Tine sa...

Hello Gua,

this looks so wonderful...*seufz*

did you win the channel5 story??? I said to you, that i voit all the time...;o)

Heartly Hugs Tine

rosenskära sa...

Om du kan göra något sånt "i sömnen" så vet i sjutton vad du kan klara i vaket tillstånd! Det blev alldeles fantastiskt och jag förstår att du har längtat efter att måla det i just den färgen, nu känns det riktigt franskt.

Klippt håret på mig själv har jag gjort många gånger, fast bara luggen, för den har så många virvlar att frisörerna brukar gå bet och barnen klipper jag alltid och punkare har jag också varit, fat mer till det yttre än till det inre, ärligt talat...

Ha det bäst denna soliga lördag!

Lena

Rumour has it sa...

This really is a wonderful cupboard, great shape, beautiful colour! And very nicely decorated with those delicate flowers! :)

Kallholmen sa...

Skåpet blev väldigt vackert.
Grönt och turkost är verkligen fantastiska färger att bryta av med i denna vita-vita värld!
Hoppas mannen gillar det du gjort i sömnen!
Ha en mysig helg och njut av ditt verk.
Kram Carro

hemma hos lilla mej sa...

Vilket fint skåp .Ljuvlig färg,du vet vad du gör.....Kanonsnuggt.Ha en mysig lördag kramiz ~~~~~RITA¨~~~~~.

Hanna sa...

Nä, DU är bäst! Vill ha din inredning här hos mig, blink blink.
Men jag är på god väg med likadan inredning i sommarstugan, har tagit 1 år att komma på det bara. Kram på dej

spetsar och änglar sa...

Vilken härlig berättelse ;-D

Skåpet blev ju riktigt fint!

Kram

Anneli sa...

Många gånger blev det ju så, sen fortsatte man att klippa sina barn med..hehe..men inte längre, förstår inte varför...jamen mamma det var fint då...
skåpet blev jättefint . får väl se sen när det blir vitt igen eller...
kram
annelie

Viveka på Humlebacken sa...

Ursnygg färg, och vilken rolig berättelse:)

Cc sa...

Ha, det der är inte bara jag som gjort den tokigheten att klippa mig själv, gud vad skönt att höra. Skåpet är helt underbart i den färgen. Kanske jag skall skylla på samma som du när jag målat något som Dotre inte tycker.

Anci sa...

Skåpet blev ju jättefint, även om jag för det mesta föredrar vitt. Skåpet är målat i en färg som jag blir glad av.
Kul att höra lite om dina ungdomliga "synder" :) En del saker kan man skratta åt först efteråt.

Kram

Riikka sa...

Jag kan bara hålla med alla andra, skåpet blev underbar! Det ser ut som att färgen definierar skåpet lite mer, den fick en "bättre hållning" upplever jag.

Du kan komma och sova över hos mig någon gång, kanske du råkar måla mina möbler (i sömnen så klart) i de färger som jag drömt om dom i... ;)

Ha en skön lördag kväll!

Riikka sa...

Jag kan bara hålla med alla andra, skåpet blev underbar! Det ser ut som att färgen definierar skåpet lite mer, den fick en "bättre hållning" upplever jag.

Du kan komma och sova över hos mig någon gång, kanske du råkar måla mina möbler (i sömnen så klart) i de färger som jag drömt om dom i... ;)

Ha en skön lördag kväll!

Riikka sa...

Råkade trycka på knappen två gånger...

Jenny Oak Fae sa...

Skåpet är UNDERBART!!!

Önskar dig en fortsatt fin helg..!

KRAM, Jenny

gittan sa...

Underbara, goa Gúa, där fick du mig att skratta samtidigt som du väckte en massa minnen till liv. Vilken underbar berättelse!
Min mamma var frissa! Med salong i källaren av vårt hus! Du tror väl aldrig att jag klippte mig själv? Speciellt under tiden man gick i högstadiet. Stackars mamma förstod aldrig varför, jag kunde ju bara bett henne. Några misstag att rätta til var det sällan tal om eftersom det inte gick att få så mycket kortare när jag var "färdig". Idag skulle jag ge vad som för att bli klippt av min (saknade) mamma! Må väl / kram

♥ Pia... sa...

Hihihi...du ä då för rolig:)....tycker mej se dej den där morgonen.....hmm..känner visserligen inte igen mej själv på det..men väl min dotter..HON gjorde minsann en massa impulsgrejer...och i synnerhet med håret.....ja skåpet var väl inte så tokigt inte för att jag är nån stor älskare av den färgen..men får väl erkänna att när du målar så där så..tycker jag att det vara jäääättefint:)..Och vitt golv..ja du får väl göra det i sömnen...kram..PIA

Þorgerður Sigurðardóttir sa...

kannast við þetta elskan, ég fór sjálf í klippingu viku fyrir fermingu, var áður með sítt hár og síðan topp niður á mitt bak, en viku fyrir fermingu fékk ég mér hina hrikalegustu Carola klippingu með vængjum, lét út eins og fáviti, og brúðarslörið sem Dísa frænka festi í vængina mína var EKKI að gera sig. Mun banna dóttur minni að klippa sig fyrir fermingu!

Lillemor i Hummelsta sa...

Såja, bara lugn. det finns alltid vit färg, även till håret(?)nåja, testa vettja. Livet är för kort för att undra ifall man kan , eller inte.
Kram Lillemor

Eva sa...

Jag bara älskar dessa bilder...eller snarare små filmer... som poppar upp i mitt huvud när jag läser dina små berättelser. Du är så kul!
Kram från Eva i Månstad.

Liten Bod sa...

Fniss! Alla har vi haft våra perioder.. Jag såg ut som Pam Ewing på min konfirmation, med omsorgsfullt inböjt hår runtom så det såg ut som en svamhattsliknande mössa! Ryys... Fortsätt du att skriva som du gör, det är verkligen kul och mycket känner jag och andra igen oss i. Att du också tvivlar som är så proffsig är ju svårt att förstå, men långsamt börjar jag ta till mig att många lider av den sjukan förutom jag själv. Då är det ju tur att vi har bloggvärlden att ta till, där alla är så gulliga och uppmuntrande! Kram, Tina

lottens vita och gröna sa...

härliga du, läser alltid med lika stor inlevelse som du nog gjord när du skrev, du fångar! wow vilken vacker färg...vad kallar du det smaragdgrönt eller är det mer åt det turkosa, såååååå fint du härligt impulsiva!

varmkram lotten

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej min sockertopp!

Såååååååååååååååååååååååååååååå många inlägg jag missat ppga minskruttiga fotolycka. Jaa, jag skyller allt på den. Orken att blogga. Men jag vann över den :)nu är jag här hos dig igen :)
Och vad läste jag - hur kunde det gå till...att du inte vann menar jag. Det kommer jag att grubbla länge på.
Är själv ute hela dagarna nu. vill försöka ta igen all förlorad tid. idag har jag fixat planteringshörnan.

Nu ropar mannen igen. Han vill också rå om mig ;)Kanske man skulle be om lite massage...

Puss o kram Viveka

Anonym sa...

Hahaha....du lättar upp vardagen för mig...vem har inte frisserat sig själv...de gjorde jag oxå så att pannluggen ståg rätt upp...de va inte kul att gå till skolan med den pannluggen..men många fick ett gott skratt..eller då jag ville premanenta mig innan jag skulle konfa mig..de va inte kul..såg ut som om jag hade fått en elchock i mig..krull så att de ståd härliga till..(jag hade varit till en frissa)Då va dé int kul att va mig:) Må så gott
Gillar din blogg du har bra ideér, bara man skull is själv att göra dé.. MVH Susanne

Inspiration i vitt sa...

Hahaha du är ju för skön alltså, det finns bara en Gua på detta jordklot hihi. Går din man med på att du flyttar runt på stora skåp för han hjälper väl till att bära, min man skulle bli tokig om han skulle kånka på skåp haha.
I alla fall blev skåpet så fint och det bryter av perfekt mot det vita.
Jag kan se framför mig där du står med ditt snaggade hår med en nejlika i, du var säkert sötast av dom alla.
Kramar till dig/Ingela

Anonym sa...

Hæ Gúa mín kíki alltaf reglulega hér inn til þín ...skil ekkert voða mikið en gaman að skoða hvað þú ert að gera mín kæra ... ástarkveðjur úr Mosó xxxxx Hilda

Kerstin sa...

Så skojig du är Gúa, jag blir alldeles...imponerad! Kan det bli bättre än en kombination av inredning och humor? Det måste ju bara bli en favvo-blogg!

Jag som tog bort min "Mina favoriter"-lista för något halvår sedan funderar skarpt på att lägga till en igen, är det ok om jag addar dig där då?

Ha en hääärlig söndag!
Varm kram! / Kerstin

Tine sa...

Hello Gua,

thank you for you're nice words ;o)

I am really sorry, that you did not win the challenge..but it's what you talk about...it was fun...but for me you're the winner.
so, next time of course ;O)

i wish you a wonderful sunday...

heartly hugs tine

Barbara Jean sa...

I love the color of your furniture piece.
Can you tell me the name??

Blessings,
Barbara Jean

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där du lyckliga vinnare av vackraste vardagsrum och uterum!!! Och självklart, vem skulle det blivit annars, du är fenomenal ju! Så vackert allt är, ja, det är nog så, du gör saker när du sover, jag har alltid undrat hur du hinner allt nämligen men där har vi förklaringen : )

Jättevackert turkost skåp, tänk, det smyger sig in mer och mer färg här och var, var ska det sluta: )

Ha en toppensöndag!!!!

Elisa Day sa...

Skåpet blev ju underbart! Älskar blått, skulle gärna ha ett sånt där skåp i den färgen Kram

ängeln i vitt sa...

Haha, vad rolig du är. Hörru, skåpet blev ju jättefint i den färgen oxå.

Jag testade att måla och svampa ett par saker.... superkul och tack för tipset goa du.

Kram på dig / Carina

LOPPISLIV sa...

Ja du är ju bara för härlig du, alltid lika rolig läsning här. Fin färg på skåpet, funderar själv på att måla något i denna grönfranska nyans, ditt skåp blir nog fint till det vita golvet, min man bär möbler han också upp och ner, nej det blev inte som jag tänkt och tillbaka igen...hihi Ha en fin söndag. Kram Paula

LOPPISLIV sa...

bara jag igen, vad snopen jag blev att du inte vann tävlingen. Hos mig vann du ialla fall. Kram P

Önskedrömmar i hvitt sa...

Ja du, själv har jag skrikit lika högt efter att min mamma klippt luggen på mig i 7:e klass. " Bara lite till så att det blir helt jämt" slutade med 1 cm lång/kort lugg. Och för att späda på det hela så hade jag sovit på spolar för att få lockar i mitt spikraka hår. Summan av den hemska kardemumman blev en överåldrig Shirley Tempel! Hua, jag förstår fortfarande inte varför jag inte tvättade bort lockarna innan jag gick till skolan, men det måste varit chocken!!
Ditt skåp är helt underbart och så otroligt vackert målat!!! Njut på!
Nästa vecka ska jag ha en utlottning på min blogg, så välkommen in!
Hoppas att du får en skön vecka,
kram Maria

Rummet för välbefinnande sa...

"Fniss" - ja, du är allt för skön alltså!!!!!!
Och jag som klippte mina barbiedockor så de såg ut som om de skulle platsa i nån skräckfilm, men jag skonade faktiskt mig själv. Annars vet du hade Hitchcock plockat in mig direkt. Jag hade blivit fågelskrämma och alla fåglarna hade dött - så hade bara blivit NADA av den filmen isåfall.
Skåpet blev ju jättefint - det hade jag aldrig vågat. Du får allt till det där lilla extra du.....
Kram kram Mia

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Du är bara för go..
Alltid så roligt att kika in till dig..
Kram Anna

Anonym sa...

Hihi, det där var en rolig historia!! :) Och vilket underbart skåp!! Så fin färg!

Nu är det dags för loppelådan. Är trött som en lus.

Sov gott! :) Kram Malin I&D

Galleri Hönshuset sa...

Ooooh vad fint....turkosa skåp lite här o var i bloggvärlden nu förtiden. Snyggt!

Härlig historia =)

ha det gott. Kram Pirre

Noamaja sa...

Ha, ha, ha, du skriver ju så härligt! Jag skulle också behöva "gå i sömnen" så mycket som skall målas och snickras just nu, hi, hi.

Jag är också såld på turkosa toner men måste få färdigt grunden i hemmet först innan jag vågar smyga in ett sånt målarprojekt.

Tack för att du så generöst bjuder på ditt hem och din härliga person!

Vänligen
Noa Maja

MODERN COUNTRY sa...

Neimen Gua, har du malet om også!!
Jeg var nettopp innom Johanna Vintage og også hun hadde nettopp malt om sin kommode i nesten den samme fargen.

Jeg tror jeg må komme meg litt mer vekk fra symaskinen, for trendene går meg hus forbi ;)

Deilig at det er tid for litt farge igjen, noen klatter blant det hvite liver litt opp. Fargen er nydelig!

Klem/Aina

Unknown sa...

Usch vilken känsla!!!!!!!!!!!!!
Har aldrig själv klippt mig men har ju en och annan gång blivit missnöjd då frissan gjort det.

Det är något magiskt med håret!!!!
Kan få mig att må alldeles kass.
Fast oftast gillar jag mitt hår, tack o lov.

Underbart häftig färg och skåp.
Kan göra vem som helst hur glad som helst!

En färgklick i vår vita värld är aldrig fel, åtmisntone för en stund, hihihihihi

Du är duktig på att få till rätt stuk då du målar. Grattis till det!
Hatar att måla! Men det är ju en nödvändighet eller hur???

Önskar dig en fortsatt härlig vecka!
Kramisar Jeanette

hemtrevnad marie sa...

Ja jag gillar absolut din krusidull i den vackra färgen!!:)
Själv håller jag precis på med ett väggskåp i svart...sååå läckert!

Och jag har då bara vågat klippa luggen....är en riktig fegis då det gäller håret...efter att mamma gjort slingor i mitt hår i ettan på gymnasietdet det blev en dyr historia...för jag vägrade att gå til skolan med knallgult hår, så mor fick bekosta nerfärgning till min gamla hårfärg, sedan slingor på det, hos stans dyraste frisör, den enda som hade öppet, haha!

kram på dig!!

Wee Mary sa...

Hej fina du!
Nu har jag följt din blogg under en tid och du ger mig så mycket glädje och inspiration. För att inte tala om härliga skratt men också din rastlöshet kan jag känna igen mig i. Och omvärldens oförmåga att förstå den. *S*
Din känsla för stämningar i bild och sätta ord på känslor gör att jag ständigt återkommer till din blogg.
/Tack.
Må väl,
Marie

Hanna sa...

Härlig berättelse och ett vackert skåp.
Hanna

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hehe! Ja du Goa. Jag har också klippt mig själv... För ca ett år sedan, med långt hår som skulle toppas. För snål för frissan. Det gick bra den gången, men vågade inte igen... Bara luggen nu...

Klipper du dig själv än? Du ser så snygg ut med ditt hår tycker jag... lagom busigt.. :)

Jag ber om ursäkt om att jag trodde att det var samma uterum. Efter att ha kollat igen, så tycker jag att de inte är riktigt lika... fast lika vackra är de.

Ja, skönt att tävlingen är över. Nu kan vi vara oss själva på riktigt. Det är jag idag på min blogg. Haha, jäkla unge, helt underbar är han!!!! (min son).

Titta in till mig och var med i min utlottning. Sjalen passar rätt så bra ihop med ditt skåp. Ååå så vackert det är. Anar att det blir en del turkost på flera bloggar framöver! :)

Sköt om dig, och må bäst. Du med!
Kraaam

Mia sa...

vilken jättemysig blogg du har...det blir till att följa den =) Mia

Börjelundskan sa...

Du är bara för härlig!! Vilket underbart resultat av ditt fina skåp,.....jag tror att fler får mersmak för den här färgen framöver, oavsett om dom går i sömnen eller inte. Jag har börjat lite föriktigare än dig, det blev bara en tavelram......(hm) än så länge i alla fall. Kram på dig. Cin

Celias Spetsar sa...

Gudars skymning så najs. Vilket underbart skåp. Tänk om man kunde vara effektiv i sömnen, då skulle det vara bra spännande att vakna. Jag är så seeeg på morgonen.
Kram Linda

EN INREDOHOLIC sa...

Underbar historia. DU är för gO!!

Vilket vackert skåp. Sagolikt!

Kram
Jannice

gamla skolan sa...

Haha ! Kul att läsa berättelser från barndomen , och känna igen sig ! Man gjorde så mkt tokiga saker , som man ångrade i samma stund som man gjorde dom ! Men men , säkert ett lärande i dom handlingarna , men man såg inte det då !! Jag tror att jag gillar ditt turkosa skåp ... men jag är inte helt säker , kanske det skulle vara vitt iallafall ... eller inte ... åh ! detta va svårt ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Rummet för välbefinnande sa...

Käraste Gua!
Tack du underbara för dina ord, tankar och för allt du "skickar".
Du ska bara veta att jag läste dina rader och kände hur jag fylldes med energi. Det är precis det jag behöver just nu.
Landa, lugn och ro, fylla på med energi......
Jag står inför förändringar känner jag och då behöver man det där.
Önskar jag kunde "simsalabima" dig hit, för det skulle vara magiskt att få sitta med dig i tystnaden och bara förundras över livets mirakel.
Såg dig i tidningen idag och det var jättefint reportaget.
En stor kram till dig, ängeln på jorden!
Mia

In my house sa...

Heeeeeej...

- Jag vet inte vad jag ska börja eller hur jag ska kunna förklara mig i ord ens...
Jag har aldrig fått en sån fin å Go kommentar som din... Med dom varmaste orden som gjorde mig sååå glad, ska du veta!!! oj,,, vad kul, å vad jag behövde de...
Kan inte tacka dig tillräckligt, va snällt...
Tusen tack,,, jag har läst din kommentar flera gånger nu,,, ler och myser i hjärtat =)
Så himla snäll.....
Tack.....

Jag brinner för inredning och att skapa... Tänker på olika lister och möjligheter hela tiden, dag som natt! Å jag ÄLSKAR min blogg och alla er.... Och hoppas att det märks.... Är sjukskriven oxå juh, så det är ett himla bra sällskap..

Jag tycker att det är så himla kul,,, allt stort och smått som ingår och att få leva ut mina ideér och fantasier....
Att jobba med det, hade gjort mig lyckligast i världen =)

Åter igen, tusen tack....
Du gjorde MIN DAG nu... =) =)

Stor gosig kram josse

Anonym sa...

Asså, de här va den bästa på länge...
Må gott
Linda