Just do it!

Just do it!

onsdag 29 februari 2012

Hej igen alla kära!
Ja, vad skulle jag ta mig till utan er!? Ni är så bäst! Tack, Tack, Tack för alla hälsningar om soffan! Jag blir ju så glad och peppad.
Jag har fått massor av mail idag angående mitt tillvägagångssätt, och då tänkte jag att jag tar det här.
Samtidigt vill jag att ni alla vet att, jag har igen aning om det är "rätt" metod! OK!  Det var bara ett test, som visade sig funka. Så egentligen tycker jag att ni bara ska testa.
Det jag tänkte innan jag satte igång var att..kan man måla en sträv träyta och slipa ner den, varför inte tyg?
Men i alla fall.
1. Jag använde utspädd, halvklar vattenbaserad färg från Jötun (Lady) som jag hade hemma och  målade två gånger med den. (V-slip av någon sort är säkert även bättre, vet ej, använder det aldrig) Sen slipade jag ytan noga med pimpsten. Ni vet sån för fötter. (sandpapper går säkert bra det med) då får man bort den sträva ytan och kan måla igen. Så är det bara att måla och slipa och måla och slipa...etc.
Japp, ni fattar, tills ni är nöjda. Jag målade fem eller sex gånger. Och mycket färg går det åt! Speciellt i början eftersom tyger ju drar i sig en del.
2. Möblerna går självklart att använda. annars hade jag inte fortsatt. Ytan är mest lik skinn, som ni kanske ser på medföljande bild. Soffan avslutade jag däremot med en matt färg för att skapa lite "liv", så den är mindre glansig.
3. Praktisk, ja, vad vet jag? Är ju inte alltid så praktisk, men den färgar inte av sig och går lätt att torka av. (testade idag..:)
4. Testade för länge sen på en plysch möbel och det är inget jag rekommenderar för den blev riktigt sträv och jag fick inte till det, trots många ihärdiga försök. Men vem vet, det finns säkert något tips där med..:)

Japp, lite svar på era frågor från min snurriga målarvecka.

Och lite flera målarbilder får ni stå ut med. Har ju inte så mycket annat i huvudet dessa dagarna..:)
Detta är slutresultatet av den lilla fåtöljen som jag började med. Blev så inspirerad av min termometer här ute, i gårdagens plusgrader, därav ryggmålningen..

 svart och linnevävsfärgad.
grunden...
och så blir ytan.
lite rött och lite blått och absolut inte perfekt, utan på frihand.
Lite roligt kanske...

 Japp, och så får vi se om någon kan tänka sig att ha den i sitt hem..:)

Tack återigen för att ni vill vara med på min knasiga resa! 
Nu ska jag fortsätta med alla mail som väntar på mig och som jag aldrig verkar
hinna i kapp med..:))

Kärlek till er alla ♥

//Goa

15 kommentarer:

linnea-maria sa...

Åh den är verkligen hur cool som helst!!! Hade jag haft lite mer pengar på kontot och bott lite närmare hade jag tingat den direkt!! Blää, har ju ett tandläkarbesök att se fram emot :(
Hoppas någon som vill vårda din vackra skapelse väl kommer och köper den. Kram /Therese

Ellinor sa...

Tack Snälla du för att du svarade
och talade om hur du gör.
Ska prova det så fort jag bara kan.
Kramar Ellinor

Svenja sa...

this is Soo cool, Wow :)
Wish You a Great evening, Svenja

Tinas bo sa...

Tack för beskrivningen, du goa! Måste jag absolut prova på... :))

Fåtöljen är ju bara såååååååå läcker!!!
Kunde gråta, för jag bor ju alldeles för långt borta...
Annars hade jag nog varit stammkund hos dig... hihi

Tack för att du ständigt inspirerar och ger mig inblick i det vackraste hem jag nånsin sett, nämligen ditt!! :))
Just love it!!

Kram Tina

spetsar och änglar sa...

Så fin den blev!
Har en fåtölj här hemma som jag ej trivs med.Kanske ska jag också prova måla den!Har provat att måla på spetstyg förut.Men det var ju på ett hårt underlag och det blev hur bra som helst.
Tack för dina inspirerande tips!Så att man får en kick av att pröva själv!
Ha det gott
Kramar
Heléne

Vida sa...

;) den här fåtöljen är en riktig "vackrastevårfåtöljen"
..men vilken tokrolig idé att måla tyg..och jag måste säga att det blev riktigt läckert och originellt..du är förbaskat bra på nytänkande;)

Vidavårkramartilldejimassor

Made in Persbo...Carina sa...

Nä sluta va snygg! Du är ju helt makalös människa!
Vilken drömsoffgrupp när den blev förvandlad av dina magiska händer :)

Varma kramar, Carina

Johanna Stålros sa...

Underbart snygg!!! Kram

Marthina, Holmbytorp sa...

Vad duktig du är Goa! Superfint!! Kramar.

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Are you crazy ??
Yes no yes no yes no ??
Love U

Norregård sa...

Vackraste soffgruppen ever...:)

Du är bara bäst!!!
Kram

Alberte sa...

FANTASTISK!!!!

Anonym sa...

Nähä du, inte "lite rolig kanske" Urläcker och hur fräck som helst - jag bara älskar den!!!
Natti natt / Kram gittan (orkar inte logga in men du vet vem "ler")

Revi sa...

I really enjoy your style! I might try to paint a chair myself, if I can find a beautifully shaped one like yours!
-Revi

Vintagepia sa...

Kjære Gua !!
Lækkerbisken ser jo absolutt ut som en skjinnstol...verkeli` shabby og bære lækker...ÆLSKE dæinn !!! Du tryjlle fram dæ æine ætter dæ ainnert...du har absolutt magiske hæinner...love you,Gua !!
Lavfeberfibroklæmma tell deg fra dæ likkje rø`e huse` i skogen...Vintagepia