Just do it!

Just do it!

söndag 7 december 2008

Söndags lexikon...

Hej mina vänner!
Hoppas ni haft en fridfull andra adventshelg.
Det har jag haft, i det trista skånemörkret..:)
Lite pyntande blev det, lååångsamt går det. Men framåt i alla fall..:)
Och det är mycket. Överallt och jag erkänner att jag äääälskar det!
Ja, jag är en fantast av julen.
Född vid jul och det liksom sitter i...:)
Och då kom jag att tänka på ålder. Min egen ålder.
Inte att jag är så gammal, men...jag börjar bli så där praktisk av mig när det kommer till vissa saker. Och lite lat, eller bekväm!
Ni vet...
har numera aldrig, eller väldigt sällan högklackat. Det är så praktiskt.
Köpte en vinterjacka, inte för att den var dösnygg, utan för att den var praktisk.
Skön att ha till promenaderna, som jag alltid tror att jag ska komma igång med..;)
Och kläder i övrigt. Där känner jag mera och mera att jag handlar sånt som är praktiskt också. Kjolar, klänningar, sköna varma tröjor och tunikor. Jah, ni fattar.Allting som inte liksom tränger åt och stramar i midjan.
Eller där midjan ska vara!
Detta kanske inte ses av er, som nåt ålderssyndrom. Men...de som känt mig länge, inser snarast att nåt är det...nåt allvarligt!
Jag har aldrig köpt något förutom att jag kan inte leva utan, när det kommer till klädesplagg.
Att det sen inte är världens skönaste, har inte heller spelat så stor roll.
Ska man vara fin, får man lida pin...lite så i varje fall.
Men inte numera.
Så fort jag bara kommer åt mina pyjamasbyxor, så är de på!
Och jeans innehavet har minskat från tio par, till ett!
Jag som alltid använt jeans!
Stor anledning till det är förstås att jag kommer inte i de resterande nio paren..:)
För hur villig och kreativ och trolsk jag än är, att inte prata om akrobatisk, så kan jag inte tvinga mina sju extra kilo i mina gamla jeans! Inte ens om jag tog hela familjen till hjälp!
Ja, så kan det också gå, när man blir för praktisk och lat..:)
Fast vid tvåtiden i natt, när jag stod i badrummet och tvättade min äldre sons hår. Efter att ha torkat bort hans makeup!
Så kände jag åhhh, så befriande att vara just sådär, ni vet som jag tidigare nämnt p&l..;)
Och kunna njuta av såna moment! Vi flinade och kom på att det måste vara minst tio år sen jag tvättade hans hår..:)
Och om inte jag hade varit så där lat som jag numera också är, hade jag varit på fest, i ursnygga jeans och högklackade skor.
För att sen idag, stå och svära över hans påslakan som var indränkta i brunkräm och maskara!

Han var på maskerad..:)
Nån kanske tycker sig ana en fas av självförnekelse i min ord..?!
Därav dagens lexikon...
Praktiskt likamed Befrielse...
likamed Självkänsla...
likamed LYCKA..:)


Där ser ni, det finns olika sätt att handskas med sina svagheter..;)
Och under tiden har ni fått genomlida fyra nyanser
av min julpyntade trappa...

jag och kameran kommer inte alls överens för tillfället
i Skånemörkret!

Ha den bästa veckan!

Så ses vi..;)

KRAM...

26 kommentarer:

Kerstin sa...

Nydelig pyntet og gode ord som vanlig :)
Ha en fin dag.
Kerstin

Elzie sa...

Vi är nog såna lite till mans. Lite lata, men huvudsaken är att man trivs med sig själv.
Tycker mycket om din pyntade trappa. Funderar på om man inte kan göra en trappa här. Visserligen har vi ingen övervåning, men det vore skoj att ha en trappa att göra i ordning!!
Hoppas du får en bra måndag.
Kram Elzie

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Du talar till plyschbyxornas drottning och hon förstår precis vad du menar ;-)
Underbara bilder !
Måndagsmorgonströtta kramar /Lotta

My Lovely Things sa...

ja men du har ju helt rätt..skönt att vara praktisk..att ta det som det är..

du har pyntat så vackert..
ps..jag har ox en bunt jeans som jag ej komme ri..crosstrainern står och väntar på mig..
kram anna

Mitt hvite hus sa...

Hei Kjære venn=)
Jeg føler meg så hjemme her hos deg. Du er flink med ord og til å pynte å gjøre det vakkert rundt deg. Helt nydelige bilder du viser. Så innbydende trapp=)
Vakkert min venn=)
Klem Kerstin

Kristin sa...

Hej Gùa, jag är en sådan som läser hos dig men sällan lämnar kommentarer, kanske mest för att du alltid får så himla många kommentarer på alla inlägg så jag tänker att du ändå inte lägger märke till mit... men nu måste jag skriva ändå...

Du är så klok och rolig och egentligen väldigt vis. Jag älskar dina inlägg för det. Nu är jag mammaledig med vårt andra barn och gissa om jag går i mjuka, sköna leggings och långkofta hela dagarna???? Det är myyyyyysigt. Inte snyggt alls, men skönt. Och eftersom jag bor på landet och ingen hälsar på om dagarna (det låter som om vi bor vi världens ände men så illa är det inte) så kan jag ju nästan se ut hur som helst... *fniss*

Igår köpte jag Tove och beundrade ditt vackra hem i tidningen. Du har det så fint och jättemysigt. Ville bara att du skulle veta att jag tyckte det, och jag skrev förresten om det i ett inlägg igår, så jag hoppas nu att fler köper tidningen och tittar in här hos dig (länkade hit, vilket jag hoppas var ok).

Ha nu en bra vecka!!!

/Kristin

My home is my Castle sa...

Vakkert, vakkert, vakkert :))

Ha en fin dag
Klem,Kari

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hej kära Gua!!


hiihi...vilken underbar läsning!
ja så är det ju faktiskt.men det kanske är tur att man blir mer praktisk med åldern.....ååå jag fryser så jag skakar då jag ser småtöserna i minimala kläder...huvva....toppar som slutar vid navln, byxor som börjar starx ovanför troskanten osv...

underbara bilder du bjuder på1

Jag har en julklapp inne hos mig till dig!

Kramizz Nilla

Sigga sa...

Mmmm hvað er fallega skreytt hjá þér. Ég er að dást að hvítu hyasintunum (æ ég veit ekkert hvernig á að skrifa þetta og nenni ekki að gá að því) þínum.
Hér koma þær ekki fyrr en korter í jól og aldrei hægt að fá annað en bleikt sem mér finnst reyndar skömminni skárra en bláar.

Ég þvæ hárið á mínum syni reglulega þegar ég er búin að lita á honum hárið, eitthvað sem ég hélt að ég myndi gera fyrir dætur mínar þegar þær eltust en ekki son :)híhí.

Knús og kremja Sigga

Jenny Oak Fae sa...

Så vackert pyntat vännen..!

: )

Ha en riktigt fin vecka!

Kram, Jenny

<3

ängeln i vitt sa...

Jisses, dessa raderr du skriver är som tagna ur min egen mun... haha.

Dina bilder genomlider jag gärna tusen gånger om och mer då dom är så vackra och helt underbara.

Maila mig gärna din adress ????!!!??? japp, du drog hem första vinsten ** GRATTIS **

Kramiz Carina

Eddan sa...

Hejsan hoppsan!
Trappan ser väldigt inbjudande ut.

Inte 17 är du lat inte! Du gör det du trivs med, mår bra av och tycker om, eller hur? Det är ju huvudsaken. Jag älskar att sjava runt i myskläder när jag bara ska gå hemma. Jeans har jag inte ägt på många år, mjukt och följsamt ska det vara. Resår är en jättebra uppfinning ;-)!
Mys på och må gott! Kramar från Anette

Anonym sa...

Hi, hi. Kunde ha varit mig du beskrev i ditt inlägg. Ja, det måste nog ha med åldern att göra. Det bästa som finns är att mysa i hemmets lugna vrå i mysbyxor och bara vara...Om vi är på fest någon enstaka gång kommer jag på mig själv med att längta hem till mina djur, som alltid finns runt mig i vardagen och som förstår mig utan att några ord behövs, det är sann vänskap, det.
Så fina arrangemang du gjort, som vanligt.I helgen fick jag tag på Tove tidningen där du och ditt hem presenteras. Vilket ögongodis!!
Jättekul att se!!
Ha nu en skön dag!
Kram
Helen

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej vännen!
Åhhh vad dina fina ord värmde mig idag. Har haft en lite ruffig vecka som tagit udden av det goda. Men så får man några värmande ord som blåser bort alla motgångar i ett nafs. Tack snälla du.
Och din trappa sen...hur bär du dig åt?
Allt du tar i blir bara "guld" :)

Titta in, för du har nåt hos mig...



Kramar

Viveka

spetsar och änglar sa...

Älskar dina underbara inlägg!!!
Vackert pyntat och vackra bilder!

Ha en underbart mysig andra advent.

Kram
Heléne

Älfgärdet sa...

Ja du är helt underbar du :)

inga Heiddal sa...

dásamlegar myndir og svo jólalegt... Það var nú ekki seinna vænna en að fara þvo hárið á drengnum ef þú hefur ekki þvegið það í 10 ár... En við skulum vona að hann hafi gert það sjálfur í millitíðinni..:=) ha de bra vennen... Kram INGA

Hanna sa...

Hej vännen!
Sitter här och skrattar, för jag känner igen mig så väl :)
...går i gamla stickade militärstrumpor, mysbyxor, och kofta här hemma :D

Tack snälla du för hälsningen, det värmde :)

Vilka underbara bilder på trappen!!
Som tagen ur en inredningstidning :P

Ha d bra!
Kramar/Hanna

Sara sa...

Så fint reportage i Tove. Gillar det skarpt. Ja du- ditt Island är verkligen vackert. Bodde ett tag i Hvammstangi (eller hur det nu stavades), såå underbart vackert och fridfullt! Hälsningar Sara

Floralis sa...

Tihii... : ) Tack för ett härligt inlägg. Precis som jag känner mig... Halleluja för trikå och sköna kjolar!
Tack även för dem vackra bilderna med trappan. Sött med dem vita rosetterna.
Ha det gott!
Anneli

Två systrar sa...

OJ vilken fin blogg du har. Hit kommer vi fler gånger. Vilken vacker trapp. Målade nyligen om min fast i ljust grå. Har nästan likadana skridskor som min pappa startade sin långa hockeykarriär i.Så mycket fint. ÅÅÅ skulle verkligen vilja besöka "din" ö, älskar snö. Kika gärna in hos mig och min syster kram Maria

Sofie sa...

Åh, vilket vackert hem du har, och du skriver verkligen underhållande! Hit kommer jag tillbaka, ha det gott!

annashusidingtuna sa...

Så fint du gjort i er trappa, vår trapp skulle verkligen må bra av lite om styling, då de just nu är begåvad med roströd filtmatta på själva stegen och furu för hela slanten. Men när jag såg din trapp insåg jag att det finns nog hopp om framtiden för vår trapp också.
Anna

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Tog en tur inom bara för att höra hur det är.
Ser du pyntat lite till. Här är det inte ens knapt en tomte framme. Ska skärpa mig.
Hoppas det blir en lugn vecka för dig nu.
Sänder en busslast kramar till dig och familjen.
Knus Synne.

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad jag känner igen mig. Jag känner igen mig i det praktiska, jag känner igen mig i de 9 par jeansen och nu 1 par, känner igen mig i svettisbyxorna och känner igen mig att stanna hemma från festen :)

Tack för trevligt inlägg! *ler*

Kram Jenny

Hjärtat Mitt sa...

Där slog du huvudet på spiken!
Det är precis så det är. Sitter just nu med "slappetröjor" och pyjamasbyxor. De åker på som fort jag kommer hem :) Det är såååå skönt.
Härliga bilder du visar.

Kram Mari i Marieholm