Just do it!

Just do it!

tisdag 16 december 2008

Skakig svikare...

Det kändes som världens starkaste man, stod och skakade vår säng i morse...*skitläskigt*
Rutorna darrade och det kändes som taket var på väg in också!
Daniels säng i källaren flyttades en bra bit ut på golvet...*läskigt igen*
Hilmir öppnade ena ögat och konstaterade glatt att det var stridvagnar..:)
Vilket inte är nåt konstigt egentligen, eftersom vi bor grannar med regementet P7. Och ni ska veta att det "darrar" ordentligt här inne, när de kör förbi i sina pansarvagnar!
Jag däremot, kom på mig själv att tänka..."har ett flygplan kraschad i trädgården"..?!? Eller har "Gudarna äntligen gett upp"..?!? Vilket just där och då, kändes mest sannolikt!
För inte kunde det ändå vara jordskalv..!?!

Har varit med om det tidigare i mitt kära hemland, men aldrig någonsin trodde jag att sånt skulle hända HÄR!!!
Men, men...det gick ju, bra. tack och lov! Men visst sitter jag och väntar lite småsugen på efterskalvet! Men nu har de ju lovat att det inte är nåt att prata om, så spänningen är nog över för denna gången..:)
Jag i varje fall skuttade igång utöver det vanliga...sydde, pyntade och pulade med sånt jag inte har haft lust med. Slutsatsen är att...
4,7 på Richterskalan behövdes för att skaka liv i julandan och bort huvudvärken i detta hemmet..;)...Hoppas det håller i hundra år!!!
denna var det enda som verkligen hade ramlat omkull här i hemmet.
Men det var en ganska konstig känsla när jag upptäckte det!

Och när jag skriver om spänning, så var det en annan spänning som gick över ikväll. Eller, uppenbarades!
Jag berättade för min Hilmir att det inte är tomtarna som fyller skon i fönstret varje natt!
Han är ju ändå nio år!...Men han villlll såååå gärna tro..:) Och jag har ju gladeligen spelat med och gjort det lätt för honom..;)
Han utbrast besviken, efter några välvalda om vilka svikare vi är..."mamma, den sextonde December tjugohundraåtta blir en dag Hilmir aldrig glömmer"..! Och då kände jag mig ganska kass, måste jag medge..:)
Fast lite lättare var det när han gick och la sig och bad mig inte glömma lägga asken i fönstret, den ska nämligen Askasleikir ha..."för det du berättade tidigare, har jag redan glömt imorgon"!...*thi,hi*
Visst är det underbart med barns fantasi! Och jag vet så vart han ärvt den ifrån.
Japp, sin mor...

denna sydde jag snabbt i eftermiddags...
kände behovet av julkortsförvaring...Perfekt?...Nej! Helt ok?...JA!
Och nu hänger den i min hall...

tre av mina hyacinter får bo i en bakform
som jag låtit stå ute och rosta.
Lika bra att använda dem till nåt..;)
och nu pryder de trappfönstret...
och så mina älskade tazetter...
på en bänk tillsammans med denna ljuva bild
som jag köpte på Jeanettes loppis.

Den är så himla fin, tycker jag..:)

Och så fick jag ett telefonsamtal nånstans i mitten på allting. en mycekt trevlig kille från tidningen Lantliv, som höll på att textredigera reportaget, som de tre fantastiska (Mari, Johanna, Marie) gjorde här i våras. Han ville ha lite hjälp och berättade sen att det skulle komma i nya årets tredje tidning. *Roligt*
Så snart blir ni nog trötta på mig tjejer..:)

Japp mina kära, det blir dagens hälsning.
Hoppas ni mår bäst och att inget har skakat omkull i era liv,
denna härliga Decemberdag...

Största kramen till er alla fantastiska tjejer
som ger er tid att stanna härinne!
och

Tusen tack för alla varma hälsningar!
Jag är så oändligt GLAD för dem...

30 kommentarer:

inga Heiddal sa...

Ó ég hélt þú hefðir bara verið að reyna að senda mér hugskeyti... svo var þetta jarðskjálfti... :=) Klemms INGA

Viveka i Bläckhornet sa...

Nää du, trött på dig kan man ALDRIG bli.
Längar till varje inlägg du kommer med. Och när jag inte haft tillgång till datorn på ett tag är du den första jag klickar fram. Tack för att du ger oss din tid...
Ja vet du, när mina barn var små berättade min mamma om "tuppen". Han kom med jämna mellanrum och hälsade på för att lämna gåvor eller pengar till de små. Alltid natte tid eller när de varit bortresta. Gåvorna la han alltid under deras huvudkudde när de sov hos sin mormor.
När jag som du tyckte att det var dags att avslöja vem tuppen var blev besvikelsen stor. Så efteråt pratades det som om han fanns i allafall fast åkt hem till "Påskön".
Nu när mina barn barn växer upp funderar jag på om det inte är dax för "tuppen att återvända... Vad tror du?

Varma kramar

Viveka

Noamaja sa...

Så fantastiskt fint du har och vilka härliga stilleben, skriver trevligt gör du också! Jag är så glad att jag hittat hit! En ny favorit att se fram emot:-) Är otroligt avudsjuk på din vackra trappa...men inte missunsam;-) Hoppas du får en fin jul! Vänligen Noamaja, en nykläckt bloggare i världen;-)

Synnøve. sa...

Hej Gòa.
Så det behövdes en jordbävning för att du skulle få julandan i huset....
Outgrundliga äro herrens vägar säger jag. Eller kanske tomtens i det här fallet.
Tur det gick bra med er ialla fall.
Vi hade ett jordskalv här för ca 5 år sen. Det visade 3,5 på richterskalan. Det räckte kan jag säga.
din Hilmir verkar vara en klok kille.
Hoppas han glömt det fort det du berättade. Men vad är Askaleikur? Lägga aska i fönstret. Det måste du berätta mera om, nyfiken på andras jultraditioner.

Japp, jag sitter uppe mitt i natten igen.
Jobbar.
Har en deg på jäsning så jag måste nog ta hand om den nu. Annars blir det inte nått bröd till frukost i morgon.

Önskar dig og familjen en riktigt skön onsdag. Nu är det bara en vecka kvar.....

Ha det gott goa du.
Kramen Synne.

Lilla huset på prärien sa...

Gissa vem som kommer att stå först i kö för att köpa det numret av Lantliv!? Tur att man är prenumerant :)

Håller med dig om jordskalvet. Vi bor ju ändå längst norr ut i Skåne (nästan) och kände det som om huset hoppade upp med en duns. En underlig känsla, som om jag lämnade kroppen där ett tag och såg mig själv från en annan vinkel... helt galet!

Nu önskar jag dig en riktigt mysig Jul kära du!

Kram Jenny

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Skönt att det gick bra och va bra att det var ngn nytta med det oxå .
Skulla kanske behöva bli lite omskakad jag med ;-)
Stackars Hilmir , vilken elak mammma han har , hur kunde du !?!?!
Skönt att hans minne inte är så långt ;-)
Snöflingiga kramar/Lotta

Mitt hvite hus sa...

Hei GòaO=)

Trøtt på deg blir jeg aldri, så myyyye inspirasjon og nydelige vakre bilder...
Men uff for en opplevelse da. Håper det går bra med dere alle . Ser det er flere som har skrevet om jordskjelvet.

Gjør det noe om jeg syr samme postoppheng???

Ønsker deg en riktig fin dag Klem Kerstin

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad fint du har det i varje vrå..
Och ujj, vad läskigt med ett skalv så där..konstigt ändå att det kan bli så..
Vad spännande med ditt hem i Lantliv, det ser vi verkligen fram emot..
Ha nu en toppendag..
Kraam Anette

Strömkarlen - Vitavillan sa...

Hej på dig!
Jag längtar till att få se ditt hem i Lantliv!Marie berättade att de hade gjort reportage hos dig.
Mitt hem kommer att visas i Drömhem och Trädgård,men jag vet inte när.
Vad konstigt det känns att det har varit jordskalv i vårt land,det trodde jag inte att det kunde bli.
Jag förstår att det var en läskig känsla,men nu dröjer det förhoppningsvis 100 år tills nästa gång hihi.
Din post påse blev ju hur fin som helst!
Kram Marlene.

Lina ♥ C´est la vie sa...

Åh vad roligt att få se ert fina hem i Lantliv! Ser jag fram emot :o)
Vad läskigt med jordskalvet, men det hade nästan varit roligt att få uppleva.

Ha en skön dag, Lina

Anonym sa...

Som du imponerar! Helt underbart vacker julkortshållare! I mina ögon är den perfekt.

Visst var jordbävningen lite läskig. Vi låg som stela pinnar med uppspärrade ögon i sängen och undrade vad som pågick... Och det var verkligen gårdagens samtalsämne, en sån där dag då man förstår vad alla på stan pratar om... Önskar den väckt samma kreativitet hos mig som hos dig!

Kram Terese

gittan sa...

Hihi, jasså det var det om behövdes för att få igång julandan =) Som en påminnelse om dina rötter kanske. Ni blev tydligen mer omruskade än oss, men så befann ni er närmre centrum också. Här skakade det och dånade, men jag vände mig strax och somnade om =)
Visst hoppas man att barnen själv ska upptäcka hur det ligger till. Min minsta trodde väldigt länge att det var tomten som kom under julaftonsnatten och la alla paket under granen. Vi hade ju hoppats att detta skulle "gå över" av sig själv när hon började skolan, men så var inte fallet. Men det är så mysigt med dessa små förtrollande traditioner, tandfen, tomten ....
Så vackert med Hyacinterna i bakformen, den iden "lånar" jag gärna. Bakformar av den sorten har jag gott om men de använs sällan - nu kan de få nytt liv. Ingen risk att jag tröttnar på dina inlägg. Detta är en av de första sidor jag med spänd förväntan tittar in på dagligen för att se om duskrivit något nytt. Jag önskar dig en riktigt härlig dag / gittan

Jenny Oak Fae sa...

Jag kommer aldrig att tröttna på varken dig eller ditt ljuvliga hem..!

Underbara bilder, och jag gillar verkligen förvaringen till julkorten!

: )

Ha det BÄST!

Kram, Jenny

<3

Vitt och nött sa...

va fint du har det hemma!!

kram!

brynjalilla sa...

Já skil þig vel með jarðskjálftann, einmitt erfitt að trúa að slíkur myndi trufla okkur hér í sverige, samt viss um að þú getir sent kröftug hugskeyti;) Annars ætla ég að stela hugmyndinni þinni með jólakökuformið, falleg lausn og alltaf svo gaman að sjá nýtt notagildi í hlutum

Jólakveðja
Brynja

Elzie sa...

Här märktes det inte så mycket, jag sov gott vidare, ha, ha.
Nog är det synd när barnen växer upp och man måste ta ifrån dom deras fantasier. För det är ju det här med tomten.
Jättesöt påse du sytt till korten. Och DEN tidningen blir nog slutsåld. Måste notera det nånstans!
Ha en skön kväll.
Kram Elzie

Hanna sa...

Javisst är det konstigt med jordskalv i sverige!
vi hade ett litet här i sundsvall för nåt år sen, det kändes helsjukt! Jag stod ute på altanen just då... lät som att inglasningen skulle rasa :S Grannarna sprang ut, o undrade vad som händer...

Vad bra att du fått tillbaka julkänslan, o blivit pigg :)
Fint har du gjort!

Kram Hanna

lottens vita och gröna sa...

jag tröttnar aldrig på dig gumman, aldrig! tänk om man skulle skaka upp sig, fniss...prövade en vibrationplatta på rusta, nedrans vad det skakade, det skulle man visst bli spänstig på, att bara stå på den, perfekt träning att bara skaka på volangerna och vips så är man värsta puman, hihi!
lilla hilmir så sött, det där steget att när fantasin vispas om lite, hm min 9 åring är sååååå liten ibland och i andra stunden sååå försåndig!
sucka alldeles hänfört av dina ljuvliga bilder! jaaaaaaaaaa vad kul att träffa dig, nu ser jag fram emot det, det är typ bara ett halvår kvar...varmkram lotten

Två systrar sa...

Vilken vacker blogg du har!! Kram C&M

Anonym sa...

Ja, när naturkrafterna tar över har vi små människor inte mycket att säga till om. Tur att allt gick bra!
Så fin julpostförvaring du hade gjort, och alla andra bilderna var ju bara ssåå fiina. Alltid roligt att se vad du ska bjuda på i bloggen.
Ha det gott!
Kram
Helen

Millygarden sa...

Nej du alltid lika kul att kika in hos dig! Åh va du pyntat och gjort fint..vilken tur att det bara var kanna som vält aj jordb, och inte en massa andra saker. Eller värre att någon skadat sig av att få något på sig.

Kram Marina

Berglind sa...

Sko þessi jarðskjálfti var Íslandi að kenna já og Afríku af öllum... en afríkuflekinn færðist eitthvað til og Íslandsflekinn ýtti á móti og þið á milli svo úr varð: jarðskjálfti !!! skiliru;)elskaþig.

Sigga sa...

Brilliant hugmynd þetta með bökunarformin !!
Myndi stela henni ætti ég form :) og hyacintur.
Hvenær skyldi nú Kaupfélagið okkar "kæra" fá þær ??
Um það bil korter í jól kannski, og þá útsprungnar um páska måske ??

Faðmlag mín kæra.

Jenny sa...

Vad pysslig och duktig du är! Du har så fint hemma, jag ser fram emot reportaget i Lantliv! /Jenny

Solsjö - Under en vind sa...

Visst har julstämningen infunnit sig hos dig! Ser verkligen så mysigt ut!

Vad kul med ett reportage till! Du vet att tröttnar på dig och ditt fina hem gör vi inte!

Önskar nu dig en riktigt skön och avkopplande jul tillsammans med nära & kära!

Kramar! ♥ GOD JUL!!!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ja visst var det lite häftigt med jordskalvet! :o)
Jag brukar också använda bakformar till blommor, ljus mm, det blir ganska läckert, tycker jag.
Kramis,
Lydias Gröna Fingrar

annashusidingtuna sa...

Vad bra att du har fått tillbaka julandan och slipper huvudvärken.
Kram Anna

Anonym sa...

Knús Hilda

Maliva`s verden sa...

Hei min favoritt-blogger!Hørte fra noen venner som bor i 12etg.i sentrum av Malmø..at det var en spennende start på dagen dere hadde.Håper det blir med det ene skjelvet.Ettersom min favoritt lakrids er Djùpùr(får en ladning fra Island et par ganger i året)ser jeg også du har bilde av de på din blogg..Da har vi samme smak når det gjelder både interiør og godis:o)Ps!er åpen for tips på go`julgløgg fra Sverige også,da min mann skal dit imorgen.Ha en fortsatt go`ettermiddag:
malivasverden

Marie Söderberg sa...

****GOD JUL****
kram Marie