Just do it!

Just do it!

onsdag 11 augusti 2010

Svartvitt...

Hej alla mina vänner!

Idag är en tillbakablicksdag.
Jag tänker på att, för bara sisådär två år sedan, var min tillvaro svartvit.
Och hur mycket än rapsfälten strålade och solen sken, så såg inte jag det.
Jag kände inte värmen och sorterade inte uttrycken. Kaos rådde.
Det var en märklig tid. Och väldigt jobbig.
Det fanns många stunder då jag inte trodde på livets färger.
Och i mina mest desperata försök att finna och känna, fick jag backa och börja om. För nånstans fanns viljan och tack vare min fina familj hade jag det stöd som behövs.
Idag känns det mest underligt. Hur kunde det hända mig?
Hur kunde jag sitta darrande vid ytterdörren och inte våga gå ut?
Jag kommer ihåg alla timmar som blev till dygn, då jag inte kunde sova och i takt med ångesten och tårarna, bara målade, målade och målade, vitt.
-Det blev min räddning.
För det är tack vare vit väggfärg som jag hittade till bloggvärlden och er, alla mina solar.
Er som stöttat mig och kramat. Och fyllt mina dagar med så mycket glädje och så mycket värme, att jag fortfarande nyper mig i armen när jag läser era hälsningar.
Utan er hade vägen till livets färger, varit mycket krokigare. Det bara vet jag.
Så glöm aldrig att...NI ÄR BÄST!


Ett citat från min favoritbok just nu, får avsluta dagens tankar, tillsammans med bilder av några av sommarens loppisfynd. I svartvitt, dagen till ära..:)

"...Vitt är en tvetydig färg, den kan symbolisera både liv och kärlek, död och begravning. 
En vit flagga visar på kapitulation och vapenvila, så underskatta aldrig ett bord dukat i vitt! Om någon säger till dig att vitt inte är en färg, så har de absolut rätt. Vitt är ALLA färger, samtidigt, på en gång...
...Slå upp det om du vill!"
 Lev Vackert: Ingela Broling & Petra Eriksson

Så om du tvivlar, ha mod.
Färgerna finns därute, jag lovar...

Stora kramen min till er alla fina, 
och 
må bäst!

29 kommentarer:

Alberte sa...

I love you!
Du er så flink til å sette ord på følelsene. Håper at angsten og tårene holder seg borte og at du tør å leve!
Les gjerne diktet jeg har lagt inn på bloggen min - det heter : Glem ikke de vakre dagene.
Tusen takk for alt du deler med oss lesere.
♥ Jannicke

Norregård sa...

Gúa!!
Tack för att du är så öppen och bjuder in oss i din vackra värld!!
Jag känner igen delar av det du beskriver.... vi kan nog alla hamna i det svartvita någon gång under livets resa, men vi lär oss oxå mycket.....
Jag älskar dina bilder som du så väl vet! Njut av livet och att du har hitta rätt;o)

Kram Malin

Lisas torp sa...

Härligt att höra att du ser färgerna igen - även om vitt innehåller alla!

Fantastiskt också att få ta del av din "resa" och att du vill visa hur just DIN ser ut, för den ser ju så olika ut för oss alla, men nånstans är vi ändå länkade till varandra...på djupet, och jag tror att det är det vi känner alla här, även om vi tycks visa upp och syssla mycket med våra rum och vår yta!
Vi ska inte heller glömma att vårt rum är ju en symbol för vårt medvetande...! Så ser jag det i alla fall!
ALLT gott till dej och alla färger till din lycka!
Kram
Lisa

Anonym sa...

Vad härligt att få se färgerna igen! Jag är så glad för din skull! Du är helt fantastisk.Jag känner också igen mig i delar av det du beskriver. Jag hoppas att jag också är på rätt spår snart.
Kram Marita i Björkhagen

pysseltanten sa...

Du har verkligen talets gåva, kära Gúa...Så underbart är det att du hittat färgerna i livet igen...tacksam att få följa din resa...
Kraaamizar Git

Butik Östergården sa...

Jag blev så rörd att läsa ditt inlägg. Så fint skrivet. Jag har själv varit nere på botten och vänt. Så härligt att något negativt kan ändras till något så positivt i livet.

Ps. jag brukar inte skriva kommentarer hos dig, mest på grund av tidbrist. Men jag följer dig ofta och älskar att se dina vackra och säkra inredning.

Kram Helen

Bente sa...

Du byr på deg selv og takk for det. Hvilke vidunderlig bilder du har, og så flott du beskriver alt.

Bente

Britt sa...

Vilka fina ord och att du öppnar dig för oss.
Din blogg är så vacker och delar med dig så mycket energi och inspiration till oss alla.

Du har ett varmt hjärta.

Kram Britt

Elin | Draumesidene sa...

Glem ikke de vakre dagene.
Når du er trett
Når du har røket uklar med dine omgivelser
Når du føler deg rådvill og dypt ulykkelig
Tenk da tilbake på de vakre dagene
Da du lo og danset
Da du var elskverdig mot alle
Som et barn uten sorger


Glem ikke de vakre dagene
Når horisonten så langt du kan se
Forblir mørk
Uten tegn til lys
Når hjertet ditt er fullt av sorger
Og kanskje bitterhet
Når alt håp om ny glede og lykke tilsynelatende er forsvunnet
Søk da virkelig omhyggelig i hukommelsen
etter de vakre dagene, det ber jeg deg om!
De dagene da alt var godt
Ingen skyer på himmelen
Da det var noen du følte deg hjemme hos
Da du kunne være begeistret for den som nå har skuffet og bedratt deg.


Glem ikke de vakre dagene
For hvis du glemmer dem
Kommer de aldri tilbake.
Få makt over deg selv igjen
Fyll hodet ditt med glade tanker
Hjertet med trang til tilgivelse, ømhet og kjærlighet
Og munnen med et smil
Og alt blir godt igjen


Phil Bosmans


Dette diktet blei dedikert til vår alles gode Mia i dag på den skjønne bloggen Lille Vildand. Tillater meg å gi det til deg Gùa, og alle andre som har opplevd livets motbakker...

Takk for at du inspirerar, og oppmuntrar i innlegga dine. Det lyser livslyst! Og eg, som så mange andre, trenger dette påfyllet i kvardagen.

Takk for at du er der Gùa!

God klem frå Elin ♥

Mys och hemtrevnad sa...

vilken fin dikt Phil Bosman skrivit! Känner igen mig i din beskrivning av dig själv. Är just nu inne i en bra period men är livrädd för att få drabbas av denna fruktansvärda ångest igen. Det är viktigt att faktiskt stanna upp och se färgerna ibland och verkligen känna livet spritta i kroppen!!! Hoppas din väg följs av lycka och harmoni ochmånga färger i fortsättningen! kramis semlan

Frøken Jægers Hus sa...

Tusen takk for at du setter ord på det virkelige livet! ..du skriver så godt! Er glad for å høre at du har det bra nå. Det du skriver om fargen hvit var så vakkert!

Jeg elsker bloggen din og synes du er fantastisk flink!!

Klem fra
Helene

sylvia sa...

hei.
så vakkert dette er,du er flink,
ikke alle klarer å beskrive en sånn følelse på en sånn flott måte,
godt du kom i gang.
du gir oss andre masse glede og farger med dine ord og bilder,
å gratulere med så mange fine bilder i boken lev vakkert,.
jeg kjøpte den på mandag,den er såå vakker.
ønsker deg en fin kveld,
klem fra sylvia

Prinsessen paa erten sa...

Nydelige ord. Takk!

Klem

Vintage House sa...

Hej vännen,
Så underbart roligt att du har hittat tillbaka och det du gör är du absolut bäst på och du värt allt...
Hade gärna viljat besöka dig innan sommaren är över men det verkar bara som det är fredag kvar.
Vad hittar du på på fredag???
kram
sandra

♥ Pia... sa...

Hej...Du är en mästare på att beskriva känslor..och färger..blir berörd att det du skriver.....kram..Pia

signerat 71 sa...

Hej,
Så fina ord, tankar & känslor du delar med dig.
Kram till dig!
Jenny

Inspiration i vitt sa...

hej sötis, under de år vi har bloggat så har jag känt att det finns en riktigt stark och modig tjej någonstans. Hon hade inte riktigt kommit fram bara. Allt har sin tid, livet går upp o ner och många ggr i livet går det faktiskt upp. Man måste bara våga bestämma sig och ta lite i taget och prova. Du är ett exempel på att våga visa vem du är och vad du kan.
Tur att du gillade beskrivningen och tankarna omkring din underbara omlagsbild. Nu äntligen kan människor jaa i hela Världen faktiskt se alla dina fina bilder och hela boken. Vi syns väl snart va, hoppas.
Kramar i massor/Ingela.

Vida sa...

tack för dina ord idag..hoppas du känner att vi är många som håller vår armar runt dej om du nånsin börjar tvivla..

och om du bara visste hur mycket jag beundrar dej och tycker att du har en magisk blick för att ta fram det vackra med ord och bilder..

livet kräver egentligen inget av oss utom att vi ska vara lyckliga med familj och vänner..och att vi är lite härligt tokiga ibland:)

kram från en lite lätt vidbränd medelålders livsnjutare:)
Vida

Millas hem sa...

Kram C

Rosengårdens Inredning sa...

Hej min goa Gúa!
Åhh, vad du skriver bra....när du beskriver det låter det inte så jobbigt, men jag har också varit där och kommit ut på andra sidan, tack vare min familj och den vita färgen, så jag vet vilket "rent ut sagt" helvete det är....

Ha det gott/Kraaamar Malin

Karin Krut sa...

Mmm jag vet, jag har också varit i det svarta hålet. Grät av utmattning varje gång jag hade varit ute, långa vakna nätter med ångest trots sömntabletter, att inte orka umgås med någon, knappt ens den egna familjen, den svarta ständiga längtan efter att livet antingen skulle upphöra, eller ta sin början igen för att befinna sig där i det svarta vakumet av ingenting var alldeles för smärtsamt!
Idag skulle jag trots det inte vilja vara utan dom åren, det formade mig och gjorde mig till en starkare och bättre människa.

Ha en skön helg och tack för alla vackra bilder och ord.
Färggranna kramar ;)
Karin

Min Verden sa...

Det er ganske fantastisk at du har kommet over og i gang. Dessuten er det veldig flott at du hyller de som hjelper deg - og noen visste kanskje ikke om at de hjalp deg videre :)

Lilla huset på prärien sa...

Hej Gúa!

Tänk så härligt att du mår bra nu! Att livet kan förändras så. Vet du vad det var som utlöste det hela eller? Det kan ju vara så olika för olika människor. Ofta är det ju en kombination av olika saker såklart :) Synd att jag inte fick träffa dig hemma hos Lena, det hade jag sett fram emot. Kanske någon annan gång!?

Kram Jenny

Neida sa...

I enjoy your blog and love your photos!

Happy blogging!
Neida
@ Fari Blog

Jacqueline @ HOME sa...

Dear Gua,
We are all so pleased that you started blogging....if it hadn't been for you blogging, we would never have seen your beautiful photographs of your home and would never have been inspired by your wonderful interiors.
You are such an inspiration with such a brilliant talent and I am so pleased that I found you.
I would like to thank you for the beautiful things that you have shown me and how much you have enriched my life. XXXX

Anci sa...

Hej !
Vad fint du skriver ! Jag ler över din text. Jag är glad att du inte mår dåligt längre och jag ler också igenkännande. Det finns tidningar, böcker och kärlek som har hjälpt mig :)

Stor kram till dig
Anci

LOPPISLIV sa...

Hej sötnos! Så fint du skriver, och bara så du vet så är du bäst också :-)) Vitt är för mig en färg som ger avskalad skönhet, utan några tvång, ingen stress, bara ljuvlig trygghet....lugn och ro. Just därför gillar jag att ha mitt hem i en vit miljö, för då mår jag som allra bäst. Ha en fin fredag. Kramen Paula

Sirpa sa...

Så fint du skriver, kunde inte hindra tårar att komma...Vad härligt att du har också hittat färgerna igen!
Önskar dig en trevlig och färgrik helg!
Kram Sirpa

Anonym sa...

Underbart att det vänt!
Har själv också varit djupt nere, men lever idag min dröm. Ett liv med man och bebis ute på en skärgårdsö i Finland.
Underbar blogg och tack för att du delar med dig!
All Lycka!
Susanne