Just do it!

Just do it!

onsdag 22 oktober 2008

Att våga ta ansvar...

Hej mina KÄRA !
...som ni har tröstat i min förtvivlan.
TACK!

Tårarna har torkat..:) Lugnet har lagt sig och mail har skrivits ska ni veta.
En insändare är klar.
Något som jag aldrig hade trott jag skulle ägna kraft och ork åt. Men det har jag.
Även om jag inte tror att den kommer spela någon större roll, så vill jag ändå få ut mina synpunkter. När jag blir övertrampad på detta sätt, så får jag nog.
Då är det slut tjurat vid köksbordet...ett agerande behövs, för principens skull om inte annat..:)
Och om ni vill veta så blir det en MUR!
NEj...jag skojar inte!
En murad sak längs hela min trädgård. Så kan jag på insidan plantera rosor, humle och andra snabbväxande små raringar som ni förstås får hjälpa mig välja i sinom tid..:)
Klart att det kommer att bli annorlunda, men det behöver inte innebära sämre.
Vi är så helt oskyddade och jag avskyr det!
Så jag väljer *Pollyanna*... och tänker Toscana...
och känner doften av mina nyplanterade rosor, som följer mig längs hela min trädgård, för att till slut knyta an med druvorna som så tryggt tar hand om mig i min uteplats...* mys*..:)
Ja, det låter i mina öron ganska bra!

Så kan vi ju spraya graffiti på andra sidan, utan att någon behöver lägga sig i...det blir ju VÅR vägg...*thi,hi*
Ja, ni hör, när man blir sårad så är det snabbt som förnuftet ger vika för de primitiva hämndens tankar..:)

min vackra låda!
Tänkt till Hilmirs rum...när det nu blir klart..:)
Samt lite smått och gott..

och så kan jag äntligen börja brodera..;)
Hittade en full påse såna...i rätta färger till och med...
som nu bara pryder sin plats...
denna lilla burk, hittades under badrumsglvet, då vi renoverade där.
Kan anledningen vara att byns polis bodde här, eller..?!
Kan vara bra att ha..:)
och så denna svarta stora rulle garn...
perfekt att använda i mitt pyssel...

Ha den bästa dagen alla mina vänner!
Må bäst och ta hand om varann.

Kraaaaaaaaaaam...
...

20 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Låter ju både praktiskt & snyggt med en mur, men det är jättebra att du skrivit en insändare, sånt gör jag också ibland om diverse orättvisor..!

Sagt upp bekantskapen har jag gjort med 2 "väninnor", den ena för att hon bara tänkte på sig själv, den andra för att hennes sambo var så förbannat knepig...

Jättefina & charmiga prylar du visar också!

: )

Ha det BÄST min vän!!!

KRAM, Jenny

<3 <3 <3

Dalatorpet sa...

Hmm mindre bra vänner kan man vara utan för livet är för kort för att omge sig av de

rosenskära sa...

Ja du Gúa, nu hade jag skrivit en väldigt lång kommentar, men jag kände att innehållet blev alldeles för personligt så det suddade jag bort... Somligt blir för privat att dela med sig av i kommentarform. Så - eftersom jag hoppas att jag någon gång får träffa dig, spar jag mina funderingar som gällde vänner som vi väljer bort. Det är INTE ett lätt beslut...

Tänker på vad kloka Lotten skrev om härom sistens, såg att du också läste det inlägget...

Nu har du inte bara tänkt, du har känt också, eller hur?!

Lena

Þorgerður Sigurðardóttir sa...

Kära Gúa

En mur låter helt perfekt, dessutom kan den stå i århundraden. Håller helt med dig gällande vänskap, världen är full av folk som bara tar,och inte ger ngt tillbaka. Min fritid umgås jag bara med folk som jag tycker om, det är mitt val. Jag har oxå sagt upp vänskap ngn gång, och sedan kämpat för att hålla i andra som jag vill ha runt mig. Sedan kommer nya in i ens värld som du nu gjort inn i min, och det är vackert.
Duktig av dig att nu ägna dig och uppbyggande saker igen.
Vi ses och hörs
Tobba

Tilfinninga og smá væmið blogg getur alltaf verið á sænsku, það er þegar maður notar stóru orðin sem maður þarf að passa sig og þá er nú gott að tala sitt móðurmál. Verst þykir mér tilfinningin ef einhver hefur notað mann. Maður verður að setja sér mörk og það sem erfiðara er, standa við þau.
Knús og nú verðum við að fara að hittast.
þín Tobba

Elzie sa...

Måste vara skönt när valet väl är gjort. Att behålla en vänskap som inte ger något är bara dödfött. Även om man känner sig som en ärkeskurk i början så blir det bättre framöver.
Och en mur med dessa fantastiska blommor kommer säkert att bli toppen. För att inte tala om att det blir mindre ljud.
Ha det så gott.
Kram Elzie

PS! Tror nästan det blir bättre att väva med de garnerna!

Marina sa...

En mur låter ju hyur bra som helst tycker jag. Jag måste/vill också ha "utsyns" skyddat runt mig så jag förstår.
Har också gjort slut på vänskap som höll på att äta upp mig totalt. Den var så enkelspårig. Jag bara lyssnade och peppade men hon hade inget intresse alls av mig. Jag skulle bara vara den som fanns till hands när hon behövde mig. Det är ganska längesedan nu och jag har aldrig ångrat mig. Kram!

Lilla huset på prärien sa...

Oj... det låter allvarligt där med din vän! Det måste varit någonting väldigt hemskt som hänt som tar död på 25 års vänskap...? Men det är klart... vänner är sådana som inte bara tar energi utan ger det samma tillbaka... annars är det ju ingen vän.

Det kommer nog att bli riktigt bra med den där muren tror jag - och jag älskar rosor! Plantera många sådana :)

Kram Jenny

inga Heiddal sa...

Takk fyrir langt og gott samtal í gær ... LUV YA... ÞÍN FOREVER AND EVER inga

Eddan sa...

Vad trist att busken sågades ner. Såg ju jättenaket ut nu på de bilder du visade. Bygg en sjujäkla mur och frossa i rosor och andra vackra blommor innanför :-)
Bra att du sade upp bekantskapen om det var en dålig bekantskap - sådana ska man inte ödsla energi på. Lycka till!
MVH Anette

lottens vita och gröna sa...

brukar läsa dina inlägg både två och tre gånger...inte för att du skriver så jag inte förstår utan det är precis tvärtom, du skriver så hela kroppen känner igen sig, först om det här med din förtvivlan, sätt fort upp ett armeringsnät, plantera en bokarabinda, den täcker ett staket på en säsong, alltså bra att ha till allt växer till sig, det är hemskt att känna sig överkörd! du måste säga att jag blev såååååååååå glad över din kommentar idag, det är sant, du är en vän som är så betydelsefull!dina åsikter och tankar värmer som få, det är med sant!vänner som suger, är inget att ha! de som när är ju det man söker!
varmkram lotten

Widénskan sa...

Det var starkt gjort att säga upp vänskapen. Men det gäller att omge sig av vänner som ger en energi inte tar den av dig..
Jag har själv sollat bland mina vänner.. största orsaken har vart missunnsamhet.. Man skall UNNA andra att må bra annars gör man det inte själv!
Jätte fina saker.. gillade gamla polisgrejen!
Må väl
/ C

MiaMaria sa...

Hej min rara!!!

Oj, vilket elände.... Att döma av dina bilder så förstår jag att det gör ont i hjärta och själ när de klippt ner erat "Rum"....inhängnad...det var ju så fint innan lummigt och vackert!!!!!

Men det är bara att ta nya tag och plantera något snabb växande och vackert som gör att erat "Rum" blir helt igen......och det tror jag garanterat att du fixar.....kanske inte att det blir frodigt denna sommar men nästa kanske......

Måste vara jobbigt att ha sagt upp en vänskap som varat i 25 år men kanske en lättnad för dig...men man behöver ju vänner som bryr sig och har en betydelse.....

Vilka härliga prylar du visar...

Önskar dig som alltid det bästa och ha det så himla gott och njut av allt det GODA!!!!!!

MiaMaria

Anonym sa...

Vet du vad Gúa?

Den 21 maj för två år sedan är en dag som jag sent glömmer.

Då sa jag tack och hej till en trettioårig vänskap.

Jag hade en längre tid mått dåligt i de vänskapsförhållandet. Från det ena till det andra, bara som att vända på en femöring sa jag bara helt lugnt
- Jag vill inte umgås eller höras mer för detta är osunt.

Jag kommer fortfarande ihåg känslan när jag sa de orden. Jag lät så otäckt lugn, blev nästan lite rädd för mig själv.

När jag lagt på luren kändes det ändå inte ledsamt, bara tomt.

Jag har bara pratat om detta med en vän och hennes kloka ord bär jag med mig.

- Har du gjort ditt bästa i en relation men det dåliga mönstret inte går att bryta så måste du gå din egen väg. Man ska bara omge sig med människor som man får god energi av.

Så rakt och så enkelt. Otroligt klokt.

Jag harn flera gånger efter detta känt mi stolt och nöjd över mig själv, speciellt att det oxå blev så odramatiskt fast det egentligen är något gigantiskt.

Det sorgliga i kråksången är att jag aldrig en enda gång sedan brytningen saknat den vännen, jag har bara mått bra.....

Hrm, konstigt är livet men bra att man inte vet i förväg trots allt

Natti natti

Lena

Synnøve. sa...

Hej vännen.
Så glad jag blir när jag ser vad du skriver ang dina mysplatser i trädgården.
Helt rätt. Sätt dom på plats med den egen mur där du kan göra som du vill.
Följer gärna med under vegs och ser hur det blir.
Så trist att du lagt ner 25 år av din tid och energi på en vän som i slutet inte var en vän.
Hoppas du får igen lite av din enerig nu.
Ha det nu så gott med murplanering och blomsterplanering.
ser fram mot att följa den resan.
Storkramen från mig.
synne.

Lilla Blanka sa...

Hej gumman! *lååååång kram*

Jag saknar ord..jag mailar dig i stället..har mycket att säga om dina senaste inlägg.

Underbart att träffas igen!!!

Kram kära vän......
Mia

Inspiration i vitt sa...

Hej söta vän, huuu vad hemskt dom gjort när dom bara skövlat ner allt på det där viset förstår att de grävde ett hål inom dig oxå. Jag skulle inte heller gilla att ha så mycket insyn man vill väl vara i fred och kanske pyssla med sitt utan att alla ska se det. Det var så oförskämmt att det inte är klokt.
Det första jag tänkte på var att jag ganska snabbt skulle försöka få upp någon slags mur precis som du säger, det är ju en underbar ide' som du säkert efter ett tag kommer att (kanske) tycka mer om än som det var innan, ojojoj vad du skulle kunna göra det vackert där.
Vet du vad jag tror Goa ,jo att vissa människor har man haft tillräckligt länge intill sig och den personen har lärt dig något viktigt som du kommer att ha stor nytta av på nåt vis. Man är färdiga med varandra helt enkelt det tillför inte något mer att träffas.Det kommer nya människor hela tiden till oss oxå utav en anledning de har oxå något att lära oss fast vi inte alltid förstår vad.
Jag tycker att du är modig som vågar stå upp för din rätt som människa.
Dina bilder är så fina annorlunda grejer med historia.
Puss o kram /Ingela.

LOPPISLIV sa...

En mur blir toppen. Det ville jag också ha mot vår ena granne där et är full insyn, men vi har haft så många idéer så nu vet vi varken ut eller in längre. Ska verkligen bli spännande att se hurdan ni väljer.

Vänskap är en relation och den ska vara enkel, rolig och upplyftande. Man ska helt enkelt få en positiv energikick av att umgås. Man ska stötta varandra i både bra och dåliga stunder utan att döma. För mycket ifrågasättande och negativitet ger tankar som bekymrar och det kan man faktiskt vara utan. Livet är alldeles för kort för att ödsla en massa onödig energi på människor som inte längre står på samma trappsteg. Du gjorde helt rätt. Du kommer att känna dig befriad nu. Kraaam Paula

Granne med Selma sa...

har själv nära nog sagt upp en bekantskap som tar alldeles för mycket kraft från mig. Det är bara det att det är en mycket nära släkting...
Hoppas du snart kan göra som hundarna - skaka av dig och gå vidare.
Kram på dig

Kallholmen sa...

Det är klart att det ska bli en mur.
Vilken jätte bra idé.
Det är en gåva att kunna vända på
något så negativt till possitivt.

Tänk att när jag läste dina ord om 25 årig vänskap och att ta hand om sig själv och vad man förmedlar till sina barn så var min första tanke att jag måste sluta snusa......
Lyckas du få mig till det .... så har du gjort storverk i allafall så har du sått ett frö.=)

Kram Malin

Rebecca sa...

Rebecca

När jag hittade Dr.Wealthy var jag i desperat behov av att få tillbaka min ex-älskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter tre år utan förklaring. Jag kontaktar Dr.Wealthy och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han sa till mig, efter att jag gett det han ville, kastade han en kärleksförtrollning för att hjälpa oss att komma tillbaka igen. Strax efter att han gjorde sitt förtrollning började min pojkvän sms mig igen och kände mig hemsk för vad han bara gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började tillbringa mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr.Wealthy hjälpte mig är min partner mycket stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr.Wealthy till alla som behöver hjälp. E-post: wealthylovespell@gmail.com. Ring honom eller lägg till honom på whatsapp via: +2348105150446 Dr.Wealthy BLOGGSIDA: Blogg: https://wealthylovespell.blogspot.com