Just do it!

Just do it!

måndag 20 oktober 2008

Måndags förtvivlan...

Jag drar upp gardinen och dagens första intryck förvandlas till ett stort skrik!
...NEEEEEEEEJ!!!
Tårarna börjar spruta...och ilskan övertar mitt sinne!

De sågar ner hela min paradisbuske!

Mitt enda skydd mot yttervärlden! Min...privat spot!
På andra sidan huset, ligger vägen...på denna sida parken.
Nu sitter jag i min uteplats och skakar av förtvivlan.
Nu kan vem som helst följa våra dagar här ute.
Alla kan se och hålla koll!

Var ska jag sola?

Mitt i parken kanske..?!

Hur ska vi skydda oss när den årliga byafesten hålls. Ska vi då ha flera hundra personer...
"i vår trädgård"..?!

"Det är ju inte er trädgård", säger mannen från byaföreningen.
Som vi förresten har betalat den årliga, frivilliga årsavgiften till!!!...försköningsföreningen!
Och de har inte ens en anledning att informera oss, innan de började såga!
Men det är klart...ett trästaket på sjuttio centimeter, skyddar förstås mot insyn och buller, det kan ni ju se själva på den sista bilden!
Vi har inte med detta att göra!

"Ni får väl bygga ett plank"!
Vilket skämt!
Vem ska betala för min sorg..?!

Känner hur esteten inom mig, plötsligt dör!

Ja, mina vänner. Inte visste jag att en buske, kunde göra någon så ledsen!
Har läst att just Paradisbusken inte ska total beskäras om man håller undan den och beskär den efter blommning!
Ett plank!...det är ju inte samma sak!!!

Vilket tråkigt inlägg, jag vet!
I dag känns detta som mitt livs största sorg!
Bedöm själva!...allting är ju relativt..:)så mysigt och som vi njuter här ute...
nu får jag trycka in mig i hörnan längst in,
men ändå syns jag!

mina älvor dansar framför stolarna...undrar vart de tar vägen nu..?
ytterligare en mysplats...då!NU...en katastrof!!!
Mitt nya insynsskydd..!

Vi ses snart igen...

Kraaaam...från en estet i upplösning...

38 kommentarer:

Anonym sa...

Men lilla vän!!!!

Det ser ju helt brutalt ut!!!!

Behöver inte informera, men det kan man väl göra ändå när det påv erkar en enskild familj på det viset som det gör för er, eller?

Känns som man skulle leva mitt i en diktatur när man läser och sedan ser bildrna

Stackare!

Levande insynsskydd är ju bara det bästa......

Varmaste kramarna

Lena

Englagård sa...

Så himla osmidigt av föreningen. Dom kunde väl ha pratat med er först och visat lite god vilja. Ni hör väl också till byn och busken såg ju ut att stå alldeles intill er uteplats. Hur har dom tänkt att få behålla medlemmar om dom är så känslolösa, det är ju inte precis frestande att betala in avgiften i fortsättningen, eller hur.

Jag tycker att dom visade prov på dåligt omdöme och jag förstår så väl att du är ledsen.

Kramar och tröst från mig till dig

Jenny Oak Fae sa...

Fy vad trist & DUMT gjort, fattar inte anledningen till att busken togs bort heller...

: (

KRAM, Jenny

<3 <3 <3

Anonym sa...

Men så tråkigt ! Så kan man väl ändå inte få göra... Det som var så jätte fint innan...

Kram Kram

Marina sa...

Oj! Inte rolilgt alls!
Ni får kanske försöka plantera en ny på er sida. Då kan ju ingen ta ner den. Försök få tag i ett stort exemplar redan från början. Lycka till!

Dalatorpet sa...

Men gud, alldeles naket!! Kan ni plantera ngt själva??

Hem och Lycka sa...

Näää, fy vad tråkigt.. Den var ju helt underbar! Varför skulle de ta ner den överhuvudtaget??? kram

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
jag är så ledsen..Fy hur kan de göra nått sånt utan ha informerat er..skamligt!!
Förstår att du är ledsen och arg...hua..

Men en sak vet jag..med all er kreativitet så kan ni vända detta..Du är mästare på att skapa mysiga omgivningar..Titta på de Danska staketen som de flätar i hop av träpinnar..De är så fina..sen så kan man plantera klätterväxter som , humle, murgröna , vildvin m m..

Det kan bli hur fint som helst..det tråkiga är ju attt det kostar en slant..kanske inte så mycket men jobb, slit och pengar..som man tycker att de som sågade ner träden skulle betala..
kram anna

Katta sa...

Men vilka fulingar! Vad vann de på det? Såg ju ut som ett paradis med de buskarna runtom. Förstår att du känner förtvivlan, vi har lyckats stoppa nedhuggning av en massa träd utanför gaveln på vår lägenhet ett flertal gånger väntar bara på att de ska försöka igen.Kram Katta

Lilla huset på prärien sa...

Usch så förfärligt Goa! Stackars dig! Den fina busken helt nedsågad - vilken sorg! Det är alltid tråkigt när det mejjas ned fina gröna saker! :(

Det blir till att plantera lite på din sida tror jag... och DET är ju kul! :)

Kram Jenny

ColonialEast sa...

Halloj, förstår din sorg! Måste kännas jättetråkigt. Men varför var de tvugna att ta ned den fina busken / häcken? Kram!!

Unknown sa...

Gumman,

Dina tårar förstår jag såååå väl!
Vilket grymt öde!!!!

Visst är ändå meningen med att bo i eget hus att kunna sola, snacka, äta, mysa utan att hela byn skall delta!

Hoppas att Ni har möjlighet att sätta upp någon form av skydd inför vår och sommar.

Tänk vad lite och så fort vårt liv förändras på olika sätt.
Vips så är ens vanliga rutiner och mönster förändrade utan att vi själv kan påverka det.

Jag hoppas därför att du kan följa med på lördag, då kommer du i vart fall att bli omsluten av varm energi från oss alla.
Dessutom skall vi glömma vardagen en stund och bara var tillsammans och få massor av ny, vacker och fin inspiration och glädje.

Tänker på dig i din förtvivlan.
Kramisar Jeanette

inga Heiddal sa...

ÆÆ en leiðinlegt.... Þá verður þú bara að sóla í fötum núna en ekki nakin:=)

Stämningsfullt sa...

NEJ!! De kan ju inte vara kloka! Vad skulle de på den att göra över huvud taget???
Kanske det går att plantera något på er tomt? Hoppas ni kommer på en bra lösning....
Kram!

idémakeriet sa...

Oj vad trist vännen, jag känner din sorg, arghet och ledsamhet genom datorn. Jag skulle också vara pisförbannat.
Hoppas ni kommer på något annat sätt att skydda er från snea ögonen.
Tänker på dig,Kram på dig.
Gerda

Þorgerður Sigurðardóttir sa...

Mín kæra

Þar sem ég er ný í bloggheiminum þá ákvað ég að skrifa þetta á íslensku, svona til að fæla ekki blessuðu svíana.
En þetta er alveg týpiskt sænskt, enginn veit hver ber ábyrgð og enginn tekur sjálfstæðar ákvarðanir, minnir mig á þegar flóðið mikla kom hér í fyrra og það vissi enginn hver bar ábyrgð á að kalla út dælubílinn, þeir bara kenndu hvorum öðrum um, og því dróst í marga klst að fá blessaðan bílinn og fólkið hinum megin við lestina fékk flóðbylgjuna og vatnið sprautaðist upp úr klósettunum í kjallaraíbuðunum.

Að tala ekki við ykkur, er náttúrlega bara skömm, og mismunun og allt, ef ég væri þú þá myndi ég fara í hart, og rukka kommununa fyrir háu 180 grindverki sem þú átt rétt á að byggja án bygglovs
Gangi þer vel.
Tobba

Þorgerður Sigurðardóttir sa...

Mín kæra

Þar sem ég er ný í bloggheiminum þá ákvað ég að skrifa þetta á íslensku, svona til að fæla ekki blessuðu svíana.
En þetta er alveg týpiskt sænskt, enginn veit hver ber ábyrgð og enginn tekur sjálfstæðar ákvarðanir, minnir mig á þegar flóðið mikla kom hér í fyrra og það vissi enginn hver bar ábyrgð á að kalla út dælubílinn, þeir bara kenndu hvorum öðrum um, og því dróst í marga klst að fá blessaðan bílinn og fólkið hinum megin við lestina fékk flóðbylgjuna og vatnið sprautaðist upp úr klósettunum í kjallaraíbuðunum.

Að tala ekki við ykkur, er náttúrlega bara skömm, og mismunun og allt, ef ég væri þú þá myndi ég fara í hart, og rukka kommununa fyrir háu 180 grindverki sem þú átt rétt á að byggja án bygglovs
Gangi þer vel.
Tobba

Elzie sa...

Förstår mycket väl att du är ledsen och besviken. Jag förstår inte vitsen med att ta ner busken heller. Varför gjorde dom det? Den verkar ju inte ha varit i vägen för någon!!
Hoppas du har en bra kväll i alla fall.
Kram Elzie

Tulipa sa...

hej! Så fullkomligt oförstående att inte ens informera om vad de tänker göra när det är uppenbart att den gett er stort insynsskydd!
Vad tänker dessa människor med?! Jag hade också blivit rosenrasande och förtvivlad! Sorgligt. Det är så lätt att såga ner, lite långsammare att få det att växa upp igen! Kan du inte plantera på din sida så de inte kan såga ner det? eller får det inte plats?
Kram Tulipa

Hemmet Är Min Borg sa...

NEEEEEEEJ får man verkligen göra på det här viset eran trädgårn e förstörd, det är ju lite träd o buskar som gör sååå mycke,
fyyy så tråkigt
kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Men de verkar ju vara helt sjuka i huvudet:o
Hur kunde den där busken störa nån då den satt alldeles intill ert staket? Jag förstår att du är ledsen, själv skulle jag blivit skogstokig...

Men som så många redan sagt,plantera nytt på er tomt och gärna lite större och snabbväxande:)

Kramar tii dig/Viveka

Birgitta sa...

Gud så gräsligt, att förstöra något så underbart och inbjudande, förstår din vanmakt och förtvivlan, så helt utan känsla för växter att bara kapa ner så totalt.

Hoppas ni planterar ett nytt buskage, t ex syrener, som växer ganska fort och breder ut sig och som luktar gudomligt. Man måste få boa in sig i sin egen trädgård och bara vara, var ska man annars finnas till. Kramar Birgitta

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Men underbara Älva !
Det är ju för hemskt , som att bli utkastad från paradiset :-(
Jag tror farbröderna visste vad det bodde för goding där bakom buskaget , så de ville väl ha fri insyn ;-) , tror jag det !
Nej dra iväg till handelsträdgårn nu och köp upp alla syre´n plantor eller nåt och tryck ner , de växer snabbt eller salix .
Dumma gubbstruttar !
Jag törs knappt gå in på din blogg längre för hela min dator låser sig , men idag gick det ganska bra .
Hoppas allt är bra med dig vännen ! Nu ska jag läsa de andra dina inlägg oxå , nu när jag äntligen kommit in .
Kram/Loppan

spetsar och änglar sa...

Förstår din förtvivlan!!!!
Och vilket svar du fick på din fråga från den dära mannen.Sååå provocerande!!!!! :/

Att man kan göra så!Skulle bli både arg och ledsen jag med.Och jag förstår inte hur man kan med våld som jag anser det går och sågar ned en buske så nära er tomt.

Kram
Heléne
I en förening ska det väl vara information om vad som ska göras.
Det är det iallafall i våran byaförening.Och den som berörd av vissa beslut måste ju bli informerad.
Vi lever ju trots allt inte i en diktatur.Fast ibland undrar man ju :(
Näää protestera trots förlusten!!!!för det här bör inte ska behöva hända igen.
Och vännen plantera flera nya buskar innanför staketet.

Kallholmen sa...

VILKEN SORG....Jag skrollar upp och ner och ser på före och efter bilderna om och om igen. Hur är människor funtade...? Vad spelar det för roll för alla andra? Vem störs sig på vackra buskar egentligen? Och varför informeras inte ni som bor närmast?
Jag har rätt att vara förtvivlad men till våren måste ni plantera nåt nytt...kanske med bidrag från föreningens "försköningsfond" eller ska man säga "förstöringsfond"
kram Carolina.

Kallholmen sa...

Jag tog nog detta så personligt så jag skrev Jag istället för du.....
Jag menar att du har all rätt att vara förtvivlad...
Carolina

Berglind sa...

ertu ekki að grínast. ég hefði snúið einhvern úr hálsliðnum ef ég væri þú.elskaþig

Hjärtat Mitt sa...

Men fy sjutton vad hemskt!!!
Jag förstår precis hur du känner. Inget privatliv kvar alls....

Vad hade det gjort om busken hade fått stå kvar. Den förskönade ju även från andra hållet.

Plantera genast något snyggt på er sida, så ni får tillbaks det ombonade mysiga.

Kram Mari i Marieholm

Sallys hus sa...

Neeeeeeeeeeeej!

Hur kan de göra så???
det är ju inte klokt!!!
varför???
Det är väl ändå ingen som är i parken som trycker sig mot ert staket???
Det är ju så man tror att det är någon avundsjuk en som har gnällt över buskarna......
Jag tror att d esom faktiskt använde parken trivdes mycket bättre när buskarna var kvar...
Tänk dig själv...inte vill man väl slå sig ner o ha picknick precis utanför någons tomt.......nej fy så elakt gjort......och att inte ens fråga er först......
Stackars stackars er.....
Även om ni planterar egna på er sida om staketet tar det ju många år innan de växt upp.....
Åååå va ledsen jag är för er skull...
kram min vän

rosenskära sa...

Jösses Gúa, vilken chock! Varför kunde de inte bara ansa häcken/buskarna? Det tog väl för mycket tid kan tro, det går ju naturligtvis fortare att kalhugga... Så otroligt kallsinnigt och hänsynslöst. Öppet brev till byaföreningen. Om de nu har haft något årsmöte där de beslutat om avverkningen och ni inte varit närvarande, borde de väl för fasen åtminstone varskott er med en lapp i brevlådan?!

Det är inte konstigt att det är krig i världen.

Tröstkram /Lena

LantlivsAnette sa...

Åhhh lilla vännen, jag förstår dig precis, himmel alltså...
Men nu måste vi komma på en lösning..eller hur ?
Du får helt enkelt plantera nåt snabbväxande på din sida, på din tomt, så att ingen någonsin kan komma och kapa ner den..
Du ska få det så där frodigt och mysigt igen, jag lovar !!
Men jag förstår om det blev som en chock...
Ha det gott
Kram Anette

Sigga sa...

Þetta er auðvitað ekki í lagi, þetta var einmitt svo hlýlegt og privat.
Eru skólaslitin ekki alltaf þarna hinumegin við þig í Parkinum.
Við fjölmennum bara í heimsókn og sláum upp partýi og vittu til það verður kominn nýr runni eða rosa flott skrautgirðing daginn eftir.
Þú getur líka beðið Daniel að spila Rammstein, Slipknot eða bara gömlu Iron Maiden í botni úti í garði þegar hann er að slá alveg óvart þegar ræða skólastjórans er.


Kremja Siggs

Sigga sa...

ÆÆÆiii nú datt mér allt í einu í hug... hvar eiga broddgeltirnir nú að búa.

Skamm, skamm, skamm leiðinlega fólk sem ræður !!!

Widénskan sa...

Jäkla skitgubbe!
Ursäkta att jag svär i din blogg..
men stackars er.. en sån fin buske.
Tröstekram
/ C

Marie sa...

Men lilla gumman, vad har de gjort med eran trädgård!!!!!!! Förstår din förtvivlan, det ser ju alldeles naket ut! Sååå otroligt dåligt gjort av den där struttgubben, klart man måste bli informerad. Åååååh, vad jag blir arg!!!!
Nä, jag tycker precis som många av de andra att ni ska plantera något snabbväxande på ERAN sida. Vi bor vid infartsleden i våran pyttelilla stad och här var total insyn när vi flyttade in. Det var inget roligt alls att sitta ute och t.ex äta för det kändes som att halva stan viste vad vi åt til lunch!!!! Men vi planterade bl.a syrener och nu är det nästan ingen insyn längre, såååå skönt. Annars får ni sätta upp stora armeringsnät och låta någon klematis eller något slingra sig runt, kan rekommendera Summer snow, den växer som ogräs.

Ta hand om dig min goa vän, tänker på dig!
Kramar Marie

Ps. Såg någonstans att du funderade på att följa med på lördag! Åååååh, snälla, kan du inte göra det? Hade varit sååå roligt att få träffa dig igen!!

Þorgerður Sigurðardóttir sa...

Gúa mín

Láttu ekki þetta brjóta þig niður, frekar fúlt að kaupa innsynskyddat sem er svo bara tímabundið, og maðr á engann rétt.
Þú talar góða sænsku, vertu ákveðinn og skrifaðu kommúnunni bréf, kvartaðu, hringdu og böggaðu, Svíarnir blessaðir þola ekki ef maður kvartar. Get sagt þér margar sögur af því.

Finn til með þér, virkilega, hef ekki ennþá hitt þig, en pabbi minn man vel eftir mömmunni þinni og það er nóg.

Meilaðu, kannski get ég hjálpað eitthvað.
Vön að kvarta og skrifa harðorð bréf á sænsku.
Tobba

LOPPISLIV sa...

Oohh Goa! Förstår verkligen din sorg och förtvivlan. Så hemskt av dem och bara skövla på detta vis. Vad ska det vara för mening med det kan man undra??? Ja ens trädgård är ju en privat sfär som man inte vill ha till allmän beskådning. Men men gjort är gjort inget man kan göra något åt. Väldigt tråkigt men nu får du lägga energin på att klura ut något som skymmer och plantera något snabbväxande på er sida istället. Du hinner nog innan frosten kommer. Du ska se att du fixar det så du får tillbaka din lummiga trädgård till nästa vår/sommar. Kram Paula

Synnøve. sa...

Men hur fanken de göra så där????
Blir så upprörd så jag får ont i magen....
Så förbaskat tråkigt det är med sånt. Därför är jag glad jag bor i hus på landet.
Sänder varma tankar till er nu.
Kramen Synne.