Just do it!

Just do it!

torsdag 9 oktober 2008

En toppen torsdag...

Hej igen mina vänner!
Nu så...
Igår var jag på ett litet äventyr.
Jag var på Idémakeriet...äntligen, och vilken underbar liten butik!
Ni bara måste kika in dit om ni inte gjord det redan!

Jag kan inte fatta, att jag aldrig varit där förut! Helt otroligt och ändå ligger den supernära mig.
Jag shoppade loss och kunde lätt ha shoppat mig lost!
Men det kan jag göra nästa gång i stället...*thi,hi*!
Och Gerda var precis den som jag trodde, jättesöt, varm, mysig tjej.
Så gav hon mig massa bloggrabatt...va, fattar ni eller..!
...*suckar nöjd*
Och sen när jag kom hem gick ju idéerna igång, så butiken gör skäl för sitt namn.
"Tack så mycket Gerda, det var sååå kul att träffa dig!"

I morse började jag sen sy och måla igen..:)
Det är så himla kul. Vissa saker blev bra, andra mindre bra. Men det är ju så man lär sig här i livet..:)

Under de timmar jag satt här så lyssnade jag på isländsk radio. Och det har väl knappast undgått någon att där råder det en riktig ekonomisk kris nu.
Och det är klart att jag ägnar en tanke åt massa människor som kommer att ha det svårt den närmaste tiden. Kronan är ingenting värd och jag tänker på alla som har stora familjer, som har köpt jättedyra hus och som förlorar sina jobb!
Usch så himla ledsamt!

Och mitt upp i alla dessa tankar får jag mail, från flera vänner.
Mail som bara gör narr av den rådande situationen. Man har skrivit nya texter till kända låtar, man har begravt kronan, men har tyvärr inte råd att köpa blommor, etc.etc.!
Och jag började småle, ända ner i magen!
Så typiskt isländskt...
istället för att gräva ner sig, så tar man varann i hand och försöker hjälpas åt, med glimten i ögat!
Inte så lätt må ni tro, och säkert ytligt för många...
"men vi har gjort det förr och jag hoppas så innerligt att vi kan göra det igen"...

Massa bilder blir det denna torsdag till er mina kära.
Hoppas ni orkar...

Jag har fått en rostig hörna...tack vare Gerda..:)

Äntligen...
köpte jag min stora rostiga madonna...*lycklig*!
och då åkte en rostig urna in och pyntades med lite smått..:)
och imorse sydde jag den lilla påsen vid hennes fötter...och denna "annorlunda" julstrumpa.
Mycket konstig i formen, men jag gillar den..:)
ja, visst är rostig vackert både ute och inne?!
Det tycker jag..:)

Så sydde jag denna strumpa.
som här får samsas med en annan donna från Gerda...*fniss*
Jag hade bara tänkt texta på den, men...skrev fel!...*argh*
Så då strök jag på en bild och duttade med strykjärnsspetsen...
och lyckades på så sätt få fram Noël i alla fall.
Inte så värst vackert skrivit, men...den får duga så!

Perfekt är ju tråkigt, som sagt...;)

Så sydde jag ett par ljuspåsar till och nu ska jag sy lite kuddar till soffan.
Det gäller att smida medan järnet är varmt..:)

Oj, så långt detta blev...SORRY!

Jag vill passa på att önska alla er ljuva människor en härlig helg,
fylld med massa kärlek och skratt och utan måsten.
Tack för alla varma hälsningar!

Största kramen och...Vi ses..;)

21 kommentarer:

inga Heiddal sa...

Flott allt þetta nýja gamla mín... Hvar kemurðu þessu orðið fyrir ?? Eða er nú verið að safna innbúi fyrir enn stærra hús?? :=)Klemmz INGA

Englagård sa...

Vilket härligt och innehållsrikt inlägg och fina bilder.

Ha en kreativ kväll
kram
Karina

Jenny Oak Fae sa...

Vad ROLIGT att du varit hos Gerda, jag MÅSTE bara dit jag också nån dag..!

Underbara ting du köpt, och underbara ting du skapat själv!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
jag ekonomin är hemsk..tänk vad det ställer till den här krisen..vi säljer ju hus mitt upp i dessa ekonomiska kris stormar..det är tufft..men vi tror på att det ska gå bra..

Hoppas att det vänder snart..

Underbara ting du skapat..så fin donna du inhandlat..
Kram anna

Mitt hvite hus sa...

Oj oj for et vakkert innlegg, med så mye fint du har laget. I morgen skal jeg ut å køpe litt utstyr.
julestrømpene var nydelige. Og du.. den rustene hjørnet , noe så vakkert:O=)

Ønsker deg en fin kveld0) Klem Kerstin

Hem och Lycka sa...

Såå vacker madonna och strumpan är ljuvlig! Syns inte alls att du gjorde fel. KRAM gumman!

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så mycket fint du visar idag! både det du köpte och sakerna du har sytt!
Hemskt tråkigt när människor drabbas av krisen :( Hoppas verkligen att det ordnar sig.... Skönt att höra att de är så starka att de ändå kan skojja om det :)
ha en bra kväll.
Kram!

Brunkullan sa...

Så mycket fint du visar för jämnan:)
Och trist är det med pengakrisen! Hoppas världen kommer på fötter snart igen!

Susanne

Magdalena sa...

hia...
Rustiga saker ER SÅ vackert...
også trådrullerne...
klem og tack for titten.....

Synnøve. sa...

Hej Goa.
Så fina saker du köpte hos Gerda.
Madonnan var så läcker i sin rostighet.
Ja, det är nog dax att börja tänka på julstrumpor och annat. Snart där.

Har följt med på krisen och det ser inte så bra ut. Men en ska har jag lärt mig om islänningar. De hjälper varandra när det sker nått.
Jag tror de rider ut den här stormen med. Blir nog lite tilltuffsade men klarar livhanken.

Kramen på dig.
Synne.

Lina sa...

Hej min lilla lusekofta...hi hi...Så fina saker!! Måste bara fråga om du textar på fri hand eller om du använder några schabloner? Är det speciell färg till textil du använt dig av?

Ha en underbar helg! Kram Lina

Lina ♥ C´est la vie sa...

Såååå himla fina saker! Vad glad jg vore om jag kunde göra sånt fint.

Ha en bra helg, kram Lina
nätbutiken C´est la vie Home

Vit Gladiolus sa...

Vacker strumpa och fin madonna!
MVH Zinkbaljan

Lilla Blanka sa...

Hej Gúa!

Åh så du har varit hos Gerda nu! Ja det var en så otroligt mysig affär med de olika rummetn, helt underbar stämning!

Kan du fatta att jag blev överraskad när jag traskade omkring i Sjöbo och hittade in dit *hihi* fullständig chock :)

Den rostiga madonnan och donnan är så fina och din söta strumpa som dusytt...du är som en riktig skapar-maskin nu ju *hihi*, spottar ut den ena saken vackrare än den andra ... :)

Kraaaam, hoppas du får en jättefin helg vännen!!!
Mia

Lilla huset på prärien sa...

Hej kära du!! Oj vad du har shoppat :) Vad härligt!! Jag mår bra ända in i själen när jag får shoppa loss - ohhh vad jag mår bra då *ler*.

Roligt att du gillade din sifon. Fick sålt den sista idag... den far iväg till Halmstad minsann. Och normannen hörde av sig, han skulle skicka pengar i ett brev på posten... vi får väl se hur det går ;)

Jag bara MÅSTE åka och hälsa på Gerda jag också... kanske kunde ta en mini-bloggträff där någon dag? :)

Kram Jenny

bykerstin o. butikblandannat sa...

Vilken mysig blogg! Hit kommer jag igen å hälsar på! Hälsn Kerstin

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja usch så trist med denna lågkonjunktur.
Så mysig butiken lät! Och vilka vackra saker du fick med dig där ifrån! Så gulligt med bloggrabatt =)
Jamen vet du hur tur du har som skrev fel =)... Julstrumpan är helt underbar vacker!

Kram Anita

Viola sa...

Hejsan, vilken rostig vacker hörna du ordnat, är oxå så svag för rostiga detaljer i inredning. Det var länge sedan jag besökte din blogg, är så förtjust i det du visar och skriver om. Har upptäckt att fler och fler lämnar bloggandet eller tar paus just nu. Därför måste jag bara hitta nya vackra inspirerande att besöka. Så du är en som jag gärna kommer att besöka i fortsättningen. Hoppas det är OK att jag länkar dig så attt du inte faller bort igen och du får så gärna hälsa på, då blir jag så gla, ha en skön helg i ruskvädret, kram VIOLA

Elzie sa...

Jag tycker det låter som om islänningar har ett sunt förhållande till ledsamheter. För vad kan man göra mitt i allt elände? Jo, precis det som du säger. Att gråta hjälper inte mycket.

Och vilka mysiga saker du skaffat dig. Den rostiga madamen skulle inte komma innanför dörrarna här kan jag tala om. Du kan vara glad att din make inte är bilplåtslagare *s*. Alldeles för mycket rost genom livet !!

Hoppas ni får en bra helg.
Kram Elzie

Granne med Selma sa...

Det vackraste misstag jag sett på länge! Nu blev huvudet fullt av julidéer! Tack söta goa du!
Tänker på din lilla riddare och hoppas han har det bättre nu.
Kram Sussie

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Här händer det grejer, alltid..du är såå kreativ och piffig på alla sätt !! kanske du går på samma piller som jag, jag har fått frågan ,folk undrar på vilka piller jag går då jag orkar pyssla och måla, svaret är Omega 3, från hälsokosten...det är sant,man får ork som bara den, inte för att du behöver mera ork, du har nog så det räcker i alla fall, du är sååå kreativ !!
jag blir sugen på att sy när jag ser allt fint som du skapar..
Du, det är inte köket jag har målat denna gången, även om jag skulle behöva måla där...
Snart visar jag...
Ha en bra start på veckan
Kraaam Anette