Just do it!

Just do it!

fredag 18 juli 2008

Hemlängtan...

Nu sitter jag här och är ängslig av hemlängtan till landet mitt långt i norr!
Märkligt att denna längtan kan bli så stark, trots att jag bott här så länge!
Men så är det faktiskt!

Jag längtar efter...
dofterna och färgerna, för att de är annorlunda, tro mig.
Jag vill bli omfamnad av fjällen i min lilla hemstad och känna tryggheten..och njuta av stillheten.
Se på älvornas dans i de porlande bäckarna och lyssna på forsarnas evighets skvaller!

Det är en mäktig upplevelse att gå och lägga sig i den ljusa sommarnatten och somna in av just deras skvaller. Det må låta konstigt, då jag säger att...
det ekar så fridfullt bland bergen och jag undrar hur mycket de sett och så mycket de hört!!

Men det är det som väcker min längtan...

Lite bilder därifrån, blir min fredagshäslning...


min älskade fjord... (bild lånad från nätet)
om man kör ut med fjorden kommer man hit...här bodde min mamma som barn och vid bryggan där borta, lastade min morfar dagens fiskfångst.
Det var då.
Allting är öde sen länge...

detta är min vy då jag sitter på bryggan...
Själen blir som ny, av all den energi som finns i denna orörda natur.
tillbaka i byn...färjan har kommit från Danmark och folket rör på sig...
men forsarna skvallrar och far ingenstans utan finns där...
för evigt...

Ha den bästa helgen...må bäst och njuta av livets värde!

Största kramen till er alla...
____________________________________________________________________

Ég sit hérna og er að bilast úr heimþrá!
Víst er þetta merkilegt að eftir öll þessi ár, skuli samt þessi tilfinning vera svona sterk!
En svona er það bara.
Mig langar að finna lyktina og sjá litina, því það er skooo öðruvísi en hér!
Mig vantar faðm og tryggð fjallanna og að njóta kyrrðarinnar!
Mig vantar dans álfanni í lækjunum og að sofna í bjartri sumarnóttinni, út frá eilífðarblaðri fossanna.
Mig vantar að henda af mér kápu hlutverksins og stíga inn í frið fjarðarins...

Besta helgin til ykkar allra...frá mér

17 kommentarer:

Berglind sa...

svo mikil heimþrá að hún er farin að blogga á hinu ástkæra ylhýra.. þá er bara koma sér upp í flugvél og fljúga heim.. ef það kostar of mikið þá bara ræna svo sem einn banka. saknaþín.

Jenny Oak Fae sa...

Så UNDERBART vackert det är på Island, jag förstår att du kan längta dit...

Kram & trevlig helg !

/ Jenny

<3

Elzie sa...

Nog ser det vackert ut på Island. Man kanske skulle besöka det landet någon gång.
Jag blir så ledsen när jag läser att stället där din mamma växte upp nu är övergivet. Att det ska behöva bli så överallt. Hus som står tomma och ingen som bryr sig.
Hoppas du får en toppenhelg du också.
Kram Elzie

My Lovely Things sa...

Hej underbar goa!!

åh så vackert..
Vår isländska granne var inne och fikade i dag..han berättade så mycket om sitt Island..
Förstår att ni längtar dit..
ha det så bra vännen..
kram anna

Sigga sa...

Æ er hún heimasjúk :(
Eitthvað finnst mér nú söknuðurinn vera meiri til fjalla en fólks :)

Knúsi, knúsi, knús, faðmur og kreist, Sigríður Seyðfirðingur

Dubbelörn sa...

Underbart inlägg om det där som vi nog alla känner för det som är "hemma" oavsett var i världen det är...

Varmaste kramen till dig

Iris // Alla dagars kaos sa...

Island är alltid hem, trots att jag bott här i sverige i 18 år (och bara mina första 5 år på island) så får jag också ett släng av den där hemlängtan... Just dofterna, luften och hela atmosfären är ljuvlig. och maten! mig langar svo i harðfisk og lambalæri :)

Stämningsfullt sa...

Åh jag förstår dig.... Det ser underbat vackert ut.
Kram!

Unknown sa...

Åh kan verkligen förstå din hemlängtan! Det ser ju helt fantastiskt vackert ut! Visst är det en härlig förmåga vi har att skapa minnen med alla sinnen. Har också så stark längtan till vissa platser som jag varit på. Det är samma sak med foton, dessa kännslor kan verkligen återupplivas av att titta på dem. Kanske är det däför som jag plåtar så mkt, så man kan få dela med sig och få känna allt på nytt igen. TAck för dina vackra bilder. Ha en fin lördag! Kram Petra
http://www.metrobloggen.se/romantiskahem

inga Heiddal sa...

ÆÆÆ.... En leiðinlegt. Það hefði t.d verið svo gaman að vera með þér í gærkvöld þegar ég þurfti að drífa mig heim fyrir kl 01:00 vegna ölvunnar eftir 4 rauðvínsglös :=)En svona er þetta bara það er ekki á allt kosið í lífinu...
Hitti meira að segja mömmu þína á Öldunni í fyrradag og það var mikið gaman hjá okkur.
Kveðja frá mér til þín í von um það hitta þig von bráðar... þín INGA

Lilla Blanka sa...

Hej min goa vän!!!

Jaa, sagolandet skulle jag också vilja besöka..tycker det verkar magnifikt och trollskt!

Vet du...i morron åker vi till Skåne!!! Först blir det stopp på Moheda och sedan ner till Österlen..kraaaaam!!!

Mia

Sofia på Me and my home sa...

Vackra bilder - väldigt speciell miljö!!

Sallys hus sa...

Hallå hjärtat!

Tänkte så på dig härom dagen då vi fick se bilder som svärföräldrarna visade.
De är nyss hemkomna från en semester vecka på Island.
Såg helt fantastiskt ut måste jag säga.....man blev grymt sugen på att åka dit.
Så jo då...nog förstår jag att din hemlängtan kan vara svår ibland.....
Fast riktigt hur det känns...det vet ju bara du......

Vilka helt otroligt söta kattungar ni har och ditt hem...ja vad ska man säga.???...jag bara suckar njutningsfullt och hänger med på onsdagsvandringen.

Kramen är stor till dig min vän!
Katarina

Lönnergårds Anna sa...

Inte undra på att du har hemlängtan vännen, Guuud så vackert.

Kramar Anna

WhiteVintageDreams sa...

Hej :). Vad poetiskt och fint du skriver :). Fast din längtan låter även lite sorgsen på ett sätt. Men jag kan förstå att naturen lockar med sin stillsamhet. Det måste vara en lyx att få sitta och filosofera vid bryggan :).
Hoppas att ni kan åka dit och hälsa på snart iaf!
Kram

Torunn sa...

Jeg har ikke det minste problem med å skjønne at du lengter hjem...
Så vakkert det ser ut!

Selv bor jeg også langt unna hjemstedet mitt. Selv om dette er i Norge blir hjemlengselen av og til fryktelig stor... Det er noe helt spesielt med stedet hvor man tråkket sine barndomsår.

Klem Torunn

Synnøve. sa...

Jag förstår att du längtar hem. Har sett bilderna hos Inga.....
så goa dina kissar var då. Helt enkelt så goa att man bara vill ha....
Kramen igen Synne :D