Just do it!

Just do it!

torsdag 24 juni 2010

Ibland blir dagarna inte som man trott.
Ibland dyker livet upp och närmar sig en, på mera påtagligt sätt än annars.
Ibland så finns det inga svar, varför.
Detta hände i förrgår i mitt liv.
En liten själ som tidigare varit en stor del i vår tillvaro, dök upp.
Efter nästan tre år, valde hon oss.
Det enda jag kunde göra var att hålla hennes hand, krama henne och stryka tårarna från hennes kind. Och senare njuta av synen då hennes huvud vilade så fridfullt på kudden i en nybäddad säng.
I går bara pratade vi, hela dagen. Och idag var det skrattets dag.
Och jag var så tacksam och så rik att få möjligheten till allt detta, om än bara för en stund. 
För så är det med kärleken.

Kära vänner var lyhörda för era barns behov och beteenden. 
Inte mins då de vandrar från barn till vuxen. 
Var nyfikna, känn tillit och ös förståelse och älska,
-i en ram av kärleksfulla gränser.
Kanske livets svåraste uppgift, men av någon anledning berikas vi med deras små liv, för en stund i evigheten...



Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan  
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
                              och det som stänger.

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider  -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra  -
svårt att vilja stanna
                              och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden  -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
                              som skapar världen.
-Karin Boye



GLAD MIDSOMMAR!

20 kommentarer:

Unknown sa...

Åh om du bara visste vad jag gillar den dikten. Jag läste en kurs om litteratuthistoris tolkning för några år sedan och Karin´s dikt när knoppar spricker var min första diktanalys och hm ååååh så vacker den är men kanske också väldigt sorgsen när man känner lite om hennes livshistoria, en stor dikt helt enkelt. Ha den fint du söta och rara! KRAM Petra

It's me sa...

Beautiful words...........happy summer days....love Ria...

Loella sa...

Starkt och berörande....
Vilken tur hon har dig söta Gua!


Önskar dig en fin midsommar vännen.
Loella

LantlivsAnette sa...

Halloj vännen !!
Ohhh så kloka fina ord..du är en väldigt ödmjuk och klok tjej...sååå glad att jag har lärt känna dig lite så här, genom bloggen och i livet !!
Nu vill jag önska dig en riktigt fin Midsommar helg
Kraaam Anette

Anonym sa...

Goa Gua!
"Barnasjälens längtan rymmer därför att man tror att livets lycka ligger i att bliva stor..."
Som "stor" kan jag bara tillägga att KÄRLEKEN ÄR STÖRST och att ösa ur den guldgruvan varje dag till så många du har förmåga är ännu större! Krama alla de dina och håll fast i nuet litet!
GLAD MIDSOMMAR, KramiZazza

H elle K sa...

Nydelige ord, og vakre sommer bilder. Ha en strålende helg og kos deg.
Klem Kristin

Anci sa...

Du lockar fram både tårar och leenden hos mig. Du uttrycker dig ofta poetiskt.

Hoppas att du får en vacker midsommar med mycket sol !

Kram
Anci

sylvia sa...

hei.
ååå så vakre ord du sier her i dag,
å så sant så sant alt sammen,.
du satte så fine ord på det,
ønsker deg fine sommer dager.
stor klem fra sylvia

Inspiration i vitt sa...

Du berör alltid såå mycket, hoppas att allt är bra och att du får en skön midsommar. Puss o kram min vän/Ingela.

Lisas torp sa...

LJuvliga sommarbilder och vackra och kloka ord!
Önskar dej en riktigt fin och kärleksfull midsommar!
Kram
Lisa

Norregård sa...

Du kan verkligen konsten att beröra....

Ha en underbar Midsommar!!
Kram Malin

Ewa sa...

Så vackra och tänkvärda ord.
Ha nu en underbar midsommar med mycke kärlek
Kram
Ewa

Vida sa...

stor midsommarpuss och kram vill jag sända till dej som har berikat mitt liv med ord och ögonfröjd...

ja det gör ont när knoppar brister men någonstans inom en vet man att man har ett val, bara man får lite tid att samla tankarna...

så underbart för dej och din lilla sparvöga med så starka kärleksband..


nyplockade jordgubbar med barnbarn mjuka händer bruna ben sommarklänning blommsterkrans kylskåpskall öl nypotatis kramar
Vida

gamla skolan sa...

Tänkvärda ord ! och vacker dikt !! Önskar dig en fin midsommar vännen !! Kramar Susanne ♥

Unknown sa...

Gram min Goa. ha en underbar midsommar !!
kram din familj i från Mig!

Kom gärna o hälsa på darling!!

kram Anna Mylovelythings

Rosengårdens Inredning sa...

Hej min góa Gúa!
Visst är det så... man kan bara finnas där och lyssna och bry sig om..
Och dom vuxna barnen behöver oss lika mycket som när dom var små :)
Det gör lika ont i en när ens 20-åring har hjärtesorg...som det gjorde när han/hon var liten och ramlade och skrapade knäna i asfalten...
Men med en stor famn och kärlek kommer man långt, både med sina "egna" och andras barn som behöver en extraförälder då och då....
Önskar dig och din familj en härlig och skön Midsommar....
Soliga kramar Malin

gittan sa...

Det är nog den vackraste dikt jag vet!
Oh, om du visste vad jag känner igen mig i dina ord idag. Jag var där så sent som i vintras då jag fick ett förtvivlat samtal, en bruten röst som viskade; mamma kom hit är du snäll...
Jag är så glad att de vet att vi finns där... alltid... närhelst de behöver oss och att de väljer att låta oss finnas där i livets svåra stunder. Sänder en stor kram till dig från mig / gittan

Monica sa...

Hej !!
Vilka otroligt vackra ord både dina och "andras"...
Livet är vackert, livet är svårt, livet är glädje och då och då en tår...
Önskar dig en glädjefylld och rofylld midsommarhelg....
Kram,Monica

Elin | Draumesidene sa...

Så vakre ord... Og så godt at heimen din er åpen for den som trenger ei skulder å gråte på, ei hand å halde i, nokon som lytter, og ein sofakrok med latter og glede.

Ha ein fin sommar Gùa!
Eg har tatt bloggeferie :)

Klem frå Elin.

Lilla Blanka sa...

Hej min söta vän!

Stor kram till er allihop!

Att kunna komma hem till en öppen famn måste känts bra ändå, ni är en så fin familj och man ser kärleken och omtanken om varann lysa alldeles klart, det är underbart att se!

Kraaaaam och ha en jättefin midsommar!
Mia

PS Ge H en extra kram, hon är en ovanligt fin tjej...som ni kan vara stolta över!