Just do it!

Just do it!

söndag 13 december 2009

Det tredje ljuset...

Hej mina fina!

Och så är det tredje ljuset tänt.
Imorse vaknade jag och Hilmir och myste framför Lucia på Tv.
Det är den finaste Svenska jultraditionen enligt mig.
Och på tal om traditioner, så var mannen iväg idag och hämtade massa gottigt från Island. Rökt lammkött, lakrits, praliner, läsk, etc. Och vet ni, det är så viktigt..!
Konstigt egentligen eftersom...
Smaken är likadan, men doften annorlunda
Doften är likadan, men känslan annorlunda
Känslan är likadan, men stämningen annorlunda

Stämningen är likadan, men miljön annorlunda
...
Japp, ni förstår.
Men jag håller fast vid denna tradition av dofter och känsla i en annan miljö, med en smak av min begynnelse. Det är vår jul och den är alldeles underbar..:)

Lite bilder från dagens middagsdukning, blir min bildhälsning.
-När jag höll på med den, virvlade det från himlen vitt puder och la sig som florsockergarnering utanför fönstret.
Vet inte riktigt om det var snö, eller bara änglarna som bakade. Det senare låter mera troligt, för nu har det försvunnit, så det må ha smakat gott..:)


besticken jag beställde härifrån,
användes första gången...
dessa underbara vinglas från loppis likaså.
Åtta stycken bara stod där och väntade på mig.
Ska tydligen vara jättefina,
fast jag kan inte sånt.
MEN...Jag bara älskar dem..:)

Största kramen min till er alla!
Och så ses vi snart igen...

20 kommentarer:

inga Heiddal sa...

FAllegt fallegt som vanligt min bästasta bästa Gua. Ha en skön ny vecka baby och största kramen í världen er till dig... Faðmlag á við fimtán fallega flugmenn...:O) Það hlýtur að vera dásamlegt.

Kerstin sa...

Så underbart vakkert du har dekket bordet. Der må en virkelig føle seg velkommen :)
Syns det var en fin framstilling med englene som bakte. Den tror jeg jeg må stjele en gang :)
Skjønner veldig godt at du ønsker litt av dine smaker og lukter fra Island. Har det på samme måte jeg, bare jeg må ha det fra Sverige.
Ha en fin dag og stor klem.

LantlivsAnette sa...

Åhhhh, jag bara suckar här bakom dataskärmen...sååå ljuvligt fint du har det !! Vilken underbar dukning..besticken, och de där glasen WOW säger jag bara...du kan du !!
Ha nu en fin dag vännen, här fryser vi..brrr..det är 17 minus grader ute och ingen snö !!
Kraaam Anette

Magdalena sa...

Hej Gúa,
det var nog änglarna som bakade här med...men så stängde de inte dörren och mer av det kyliga luften trängde sig in...
ha en underbar vecka,
kram
magdalena/Color Sepia

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron !vad mycket fint du visar.Helt underbara bilder.Idag är det kallt men riskt.Här har vi 12.5 grader .Ha en härlig måndag kramiz Rita.

Mitt hvite hus sa...

Så vakkert...du har dekket bordet så nydelig..

Jeg kjenner meg igjen..mine tradisjoner må jeg ha med her.. og det kommer fra Sverige..

Enig med deg at Svenskene har en veldig bra tradisjon og det er Lucia..

Ønsker deg en fin adventstid..

klem Kerstin

[ c o y o t e ] sa...

Jaa, vad fint du dukat upp och allt annat runt omkring är bara så härligt vackert.. Du kan!
Ha det gott!
Kram Mia

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig

Så underbar dukning, vad du kan...och så mysigt o få hem smaker och dofter "hemifrån". Min pappa brukar beställa julskinka, rökt julskinka, till alla barnen från finland för den är -enligt oss-, den godaste =)

och så måste jag ha dem finska lådorna till jul, annars saknas det nånting när det nalkas julbord.

ha en toppendag. Kram Pirre

gittan sa...

Kan man hyra in dig för att skapa en vacker dukning åt mig på julafton? SÅ VACKERT DU GJORT DET! Och vilka snygga bestick. Till jul får det dukas med farmors matservis, mormors kristallglas och mammas silverbestick tror jag. Ett sätt att ha dem med sig fast dem inte lägnre finns här. Får kanske norpa någon liten idé från ditt vackra bord? Hoppas veckan blir underbar. Varmaste kramen till dig min vän

Drömmen om ett hus på landet sa...

Följer din blogg slaviskt.. Gillar VERKLIGEN det du gör. Många som inreder med vitt får bara den där kalla känslan. Men hos dig blir det mysigt. Kram Jeanette

H elle K sa...

Så nydelig dekket bord. Lekkert alt sammen.
Ha en fin dag.
Klem Kristin

Villa von Krogh sa...

Vakkert...

Ha en flott uke!

Elin | Draumesidene sa...

Hei min gode Gùa! Tenk at det bare er ett lys igjen å tenne?! Det går så fort... Og så skulle man ønske å kunne glede seg ennå mer over disse flotte ukene med forventning og masse lys og glede! Englene baker nok også i disse dager? ;) De skal nok ha alt i orden før høytiden de også? Bordet ditt var vakkert! Så fint dekket! Jeg fant et album med gamle kort fra rundt 1900 i dag... (!!!) SÅ VAKRE! Skal lage et innlegg i jula tenkte jeg, og vise noen av dem. Der var også julekort...

Ha en eventyrlig uke Gùa!

God klem fra Elin i fjorden.

Norregård sa...

Så vackert dukat!! Vem vill inte sitta med vid ditt bord...Så fint!!
Kram Kram Malin

houseofchandeliers and vintage sa...

HejGua.
Nu har jag tittar och njutit här i din blogg för fullt.
Du är då ta mig, fan,(ursäkta uttrycket)ett geni, kvinna.
Himmel!!!(bättre ord, eller hur)
Ja himmel , eller Gud vad snyggt du gör!!
Du är ett inredningsgeni........
GOD JUL på dig.
Kram till en av de allra bästa inredningsgenier man kan hitta.
Från mig Zara

Bitte sa...

Jättfina och inspirerande bilder som vanligt! :-)

Kram
Beatrice

lottens vita och gröna sa...

oh min vän, glädjesprång i hjärtat får kraft och inspiration så jag nästan hjular!!!! det är såååååå vackert! må väl,du varma!
varmkram lotten

. sa...

Åh, så underbara bilder! Helt fantastiskt vad du är skicklig!/Camilla

Skogsdoft & havsbris sa...

Så underbart det låter, änglarna som bakade... :)
Och vilken fin dukning! Så vackra glas du fyndat dessutom.
Här har vi fått lite snö nu, men det har varit ordentligt kallt de senaste dagarna... -17,5 var det i förrgår när jag steg upp, brrr! Och nu är det nästan -14. Mänskligare temperaturer efterlyses snarast! ;D
Ha en fin fortsättning på veckan!

Jacqueline @ HOME sa...

I love your table and the little touch of pink coming from the glasses, is inspirational. You do everything with such style. XXXX