Just do it!

Just do it!

söndag 6 december 2009

Det andra ljuset...

Hej mina fina!

Så har jag återigen blivit sjuk! Jo, det är sant!
Och jag blir så trött. Vill liksom vara pigg och göra massa roliga saker.
Men, det får vänta. Planer sätts åt sidan och julen kommer ju, ändå. Så det är bara att gilla läget.
Och istället för att springa runt bland alla galna människor på stan och jaga den perfekta klappen, sitter jag denna andra söndag i advent och lyssnar på ljuv julmusik, bland levande ljus och inväntar varm choklad och våfflor från mannen min. Samtidigt sprakar det i kaminen. Så det kunde vara värre...

Men nu till nåt helt annat...jag har shoppat på nätet!
Förmodligen inget märkvärdigt, om det inte vore för att jag nog är Sveriges sämsta nätshoppare. Jag kliver in ibland på diverse olika butiker och blir alldeles andfådd och känner hur "vill ha" begäret träder fram och plötsligt platsar alla vackra saker så bra i mitt hem! En kaosartat känsla, som nästan uteslutet avslutas med att jag hittar en favolåt på Spotify och så dansar jag för livet en stund och samlar tankarna..:)
Japp, sån är jag...ingen vidare fan av shopping, förutom loppis förstås..:)
Och ni kan ju bar ana mitt psyke, de få gånger jag har varit i Ullared! Sista gången blev jag inklämd i en hörna av fullkomligt galna kvinnor med överfulla kundvagnar, skrikande och mätande byxben. Samtidigt som de mutade sina små stackars barn, som verkade ha ungefär lika roligt som jag, med godis. Denna pärs slutade i varje fall med att jag tog sats, skrek och sprang ut genom deras värld. Jag liksom sprängde deras luftslott! Lämnade min bottenfyllda vagn hos mannen och fortsatte springa ut på parkeringen. Fullkomligt överycklig att komma därifrån med livet i behåll.
Undrar dock ibland om "hörnmaffian" kommer ihåg denna galning..:)
Och hatten av, för alla de som klarar denna värld!
Ja, ja...nu är jag ute och far här i skrivandet...sorry.
Jag skulle ju bara berätta att jag beställt lite saker härifrån. Och jag blev så glad när jag öppnade paketet. Anna hade verkligen lagt ner jobb på mina saker. Hon hade gjort smällkarameller och jag blev nästan tårögd (lite sjukt kanske, men sant..:) Och mitt hjärta tillät inte att ha sönder dessa vackra paket, så jag plockade försiktigt ut innehållet och nu får smällisarna bo i min adventshörna, och samsas med den lilla granen i matrummet. Första gången ever jag har mera än en gran...*äntligen*. Och där har jag idag tänt det andra ljuset.

Vad jag beställde, får ni se en annan gång...för nu ska jag fika och sen vila...

Och så mängder av bilder, av bekanta saker som alltid till er, mina ljuva.
smällisar i en påse från förra året...och ännu flera tillsammans med lite smått...i min adventshörnaDet andra ljuset tänt... lammörongodis
från underbara Lotten, får bo här just nu...en liten helhet...och nu ska vi mysa lite...Denna var faktiskt med i paketet
och har nu kommit på plats...
*nöjd*

Största Kramen till er alla!
Och tusen tack för alla varma hälsningar.
Jag vet att jag sagt det förr, men säger det igen..
NI ÄR BÄST!!!

22 kommentarer:

Elin | Draumesidene sa...

Kjære gode du! Håper du blir fort bra igjen! Ikke noe godt å være syk nå når juletiden setter inn! Hold deg varm, og tenk gode tanker! Huset ditt er så vakkert, og detaljene så fine! Jeg har fått låne gamle kakebokser av en kvinne på nesten 90 år i dag. De har vært hennes mors; så de er nok fra tidlig 1900.t. Nydelige!

Ha en fin andre søndag i advent!

Kram Elin :)

Solsjö - Under en vind sa...

Fina bilder! De är alla som hämtade ur den finaste bok:)

krya på dig och var rädd om dig!

Kramar!

Viveka på Humlebacken sa...

Krya på dig sötis!

Anna sa...

Hej Gúa!

Åh så roligt att höra att du gillade paketen och att allt kom fram ordentligt:)Alla sakerna kommer att göra sig helt perfekt i ditt hem! Schablonen på golvet blev urläckert:)

Så trist att du är sjuk! Det är ju sånna tider nu...Själv gick jag med migrän hela förra veckan - inte kul det heller.

Krya på dig nu vännen och njut av denna 2:a söndag i advent!

Kramis
:)Anna

Viveka i Bläckhornet sa...

Nej men har du trillat dit igen! Inte kul i dessa tider. Tur du har mannen som servar dig med allehanda ting.
Ja hon har så många godsaker i sin butik. Jag har också fallit för den.
Schablonen blev pricken över i:et.

Har nyss kommit hem från ett underbart julbord på en restaurang här i kring. Det var faktiskt mannen min som gjort all mat. Då vet jag att det är ett säkert kort ;) Men ojj va mätt man blev. Tänk att man aldrig kan äta buffé med måtta...

Love

Viveka

Millygarden sa...

Stackare där men krya på dig och mannen vet ju att ta hant om dig!Låter mysigt med lungnet,julmusik,varmchoklad och vofflor:-)

gua du har det så fint alltid lika roligt att kika in hos dig och inspireras!
Kram Marina

Tulipa sa...

Hej goa du!

Krya på dig!
Det lät så himla mysigt med den "uppvaktningen" du fick av mannen...vem vill springa på stan när man kan sitta vid en sprakande brasa och dricka varm choklad!?!

Här har du en till som aldrig handlar över nätet..har nog bara hänt två gånger..! Är man unik eller?!! *ler*

Massa fint som vanligt!
Jag och flickan här i huset har gjort hängen till granen av mandelmusselformar ikväll, såg att du också hade fina där i granen...

Kram Mariette

MiaMaria sa...

Hejsan!

Skickar en krya på sig hälsning från Värmland!!!!!!!

Vilka vackra pynt och arrangeman du gjort.......

HA en skön adventskväll!
MiaMaria

Jacqueline @ HOME sa...

Beautiful photographs of your home, decorated for Christmas. It looks wonderful.
I have a bit of a problem. I ordered a stencil from French Living, the same as yours and I'm not sure how to do it. It's not like the stencils that we have and the translation of the instructions isn't very good !!!! You are much better at English than I am at any Scandanavian languages so you probably can't tell me, either !!!! Never mind, I'm sure that I will work it out. Have a lovely 2nd Advent weekend, Gua. XXXX

hemtrevnad marie sa...

Hoppas du kryar på dig snart...
så fin texten blev!!
Du jag har faktiskt inte ens varit i Ullared...enda kvinnliga varelsen som inte vill dit??!
Våfflor och choklad lär göra susen!!:)
kramis

Anci sa...

Åh, det var inte så roligt att du är sjuk. Men du verkar bli väl omhändertagen. Du får mysa mera och krya på dig, min vän !

Dina bilder är vackra och underbara och tar plats i mina drömmer.

Stor kram
Anci

Min Still By Maia sa...

Helt vakre bilder! Likte spesielt godt det av spisestuen med det rosa serviset. Noe så nydelig!!!
Helt skjønne juletrær også!

Håper du blir fort frisk igjen.

Mange klemmer fra Maia

Made in Persbo...Carina sa...

Heeej gumman!
Ja här sitter jag och bara gapar över din fina julgran och dukningen och allt annat vackert! ...du är så himla duktig på att få till det människa! ...å vet du det bästa av allt ;) en liten fågel viskade just i mitt öra att jag kanske om inte så himla länge kan få se det med egna ögon! :)))

Tack för alla dina rara ord och hejja-rop! Om du bara visste hur mycket det betyder för mig!

Å vet du vad jag gjort?! Jag blev så inspirerad av ditt fina uterum i senaste Vakre så nu har jag virat in hyacinter i papper a´la Gua-style. Blev så fint...så det lär jag göra igen :)
Tack för inspirationen!

KRAAM på dig darling!
Carina

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Gùa! Så nyyydelige, inspirerende bilder! Du har det så koselig i ditt vakre, julepyntede hjem! Takk for at vi får titte inn;)

Masse god bedring til deg! Håper du snart er frisk og rask igjen:)

God klem
Anette:)

inga Heiddal sa...

Get well darling...<3 <3

Maliva`s verden sa...

Uff..så leit å høre at du er syk..håper du kommer deg fort så du kan kose deg i denne flotte adventstiden. Takker for at du tar deg tid til å dele av dine vakre og stemningsfulle bilder fra ditt hjem. God bedring til deg fra Maliva

brynjalilla sa...

Mikið er alltaf fallegt hjá þér Gúa mín og úff Ullared thíhí, mig langar meira á sænskan loppis með þér og Tobbu;)

LantlivsAnette sa...

Åhhh vännen, jag hoppas att du har kryat på dig nu...det är inte roligt att vara sjuk !!
Men så mysigt du har det...himmel, dina bilder är sååå vackra, sååå fint ni har det !! Och du..wow vilket ljuvligt reportage i Vakre Hjem !!! Jag har tittat, o tittat tusen ggr på dina bilder där..och lite roligt att vi har så lika smak, för den stickade kragen o mössan som du har på dig, de köpte jag också på Lindex förra året, jag hade de på mig i mitt Julreportage, men de bilderna kom inte med !! Sååå fin du var !!
Ha nu en jättefin start på denna vecka
Kraaam Anette

Karin Krut sa...

Tack snälla för dom vackra orden hos mig dom värmer i det lilla kruthjärtat :) Det är så roligt att komma hit och läsa om alla dina tankar, vi är ganska lika i mycket :) Speciellt det du skrev om när inget kan få stå där det blev ställt en gång och när det dyker upp idéer mitt i det man håller på med så att man är tvungen att byta spår :) jag har en otrolig förmåga att röra till saker och ting här hemma ;)
Du bor inte så jättelångt bort va... vi kanske skulle ta en tur till Ängelholm och besöka Nina Hartmans butik ;) Ullared kan vi hoppa över.. där har jag varit en gång också och jag kommer aldrig mer att åka dit ;)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Bitte sa...

Vad juligt och vackert du har det! :-) Hoppas att du kryar på dig snart så du kan njuta av jul och det vackra som hör till den här årstiden.

Den senaste veckan har jag läst två reportage du gjort i två olika tidningar och vill bara säga att de var underbara! Hoppas det kommer fler! :-)

Kram

Beatrice

Inspiration i vitt sa...

Hej min älskade vän, nu äntligen har jag köpt Vackre Hjem och jag blir såå glad då jag får läsa om dig och ditt hem igen. njuter av dina fina bilder från ditt uterum och nästan drömmer mig bort till dig en smula hihi. Man kan se att du lagt ned omtanke i varje vrå och du får till de där små viktiga detaljerna som inte alla har förmåga att se, tack för att du ger.
Vacker julstämmning hos dig nu med liten söt gran och enkelt, vackrast, bara finast jämt.
Jag är sjuk jag med och har varit det ett tag men hoppas att det går över snart, krya på dig fort.
Kramar i massor/Ingela.

Marie - Systrarna sa...

Hej! Blev påmind om dig och din blogg via en tidning - men inte Vakre Hjem utan Tove - från förra året! Det var fint och inspirerande hos dig redan då!
Trist att vara sjuk - jag vet för det är jag också. Man vill göra så mkt men kroppen behöver vila... Surfa går ju dock bra! ;-)
Vill passa på att tipsa om att vi snart har utlottning på Systrarnas blogg! Faktiskt något som fanns även i nätbutiken du tipsade om!
Kram från Marie