Just do it!

Just do it!

måndag 19 maj 2008

Min sockerbit...

Det var en gång ett mörkt trångt rum i en övervåning i ett gammalt hus, någonstans i Skåne
Detta mörka rum gjorde mina dagar dystra.
Jag kved och kved över detta dystra rum...tills en dag då jag kom hem, och mötte ljuset!
Någon hade "simsalbimmad" bort det mörka genom att vifta bort väggar och mina tankar kunde äntligen ta plats...."ett tv-rum" sa den ena tanken till den andra som nickade instämmande.
Jag pulade och putsade och pyntade och letade, med lykta och liv...efter en soffa att pryda denna plats med.
I mitt letande ramlade jag plötsligt pladask över en guldgruva...en marshmallow liknande sådan i rokoko...som jag genast såg framför mig i vitt linnetyg och affären var ett faktum!
Den kånkades upp på sin plats, men tanken slog mig varje gång jag såg den...
"usch, nej, du må bli vit!"...och jag undvek att se åt dess håll utan blundade, så fort jag gick förbi.
Dagar blev till veckor och veckor till månader...och under den tiden hände något märkligt!
Jag började smygtitta, när jag trodde den inte såg...och beundra!
"Tänk vilket vackert tyg du besitter min soffa" och" så fint solen talar med dina trådar och gillar ditt guld!" och "så fint du livar upp min vita värld!!!"
Dessa mina tankar lyckades avlägsna skygglapparna...och jag vågade se den i ögonen!
Och på den vägen blev det...att vi blev vänner!

Och jag insåg ännu en gång att trots första intryckets vikt, så ska man alltid vara öppen för att saker och ting kan ändras och att man ibland får låta viljan ge vika!!

Så glöm inte det...ni, mina käraste vänner, i era dagar med människor och möten, att tankarna har större betydelse än vi anar...och det gäller att välja dem väl!!!

min sockerbit i solens strålar...
lite bilder på en kedja mot mitt stooora träd..,jag gillar!!!
min dotters egenporträtt från "02, får samsas med...
min mamma som tvååring, från 1930...den lilla mörka tjejen med pepparkaksögonen ... samling saker....mitt mosshjärta hänger kvar..helt otroligt, men det är lika grönt som den novemberdag det tillverkades i Minnas blomsterverkstad...märkligt!japp...men nu är allting tomt här uppe...och väggar byggs igen, men denna gången av glas...mina underbara fönsterglas och min sockerbit har fått flytta till matrummet.
Ja, så bra vänner är vi..:)

Ha en toppen tisdag med massa mys och värme!
Kraaaaaaaaaaaaam...

36 kommentarer:

inga Heiddal sa...

ÆÆ hvað var gaman að sjá þessa mynd man ekki eftir þesari... ertu nýbúin að fá hana?? Man bara einhvernvegin eftir annari svona svipaðri!! Af hverju er mamma þín með piparkökuaugu... ?? ÞAð styttist það styttist... Vennen... Kram INGA

Vitt Hemma sa...

Jag bara älskar att kika in hos dig å läsa dina små "historier"!! Och bilderna som är så vackra! Blir stum..
Tack för så mycket inspiration!

Bamse Kraam!

Hem ljuva hem sa...

Hej tjejen!
Det är så trevligt att titta in till dig.
Kram catarina

White Season sa...

Oj vad du skriver :-) Ska det bli glas där...låter ju jätte fint..
Och din sockerbit, kan inte låta bli att leee..
Kram till dig! Malin

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen! så vackert inlägg, så vackra bilder goa!soffan är ju en pärla och ditt förhållande till henne har ju sannerligen vuxit sig till kärlek! en ny soffa kan aldrig förmedla samma vishet och historier som din pärla!vacker kedja, såååååååå fint! har du två barn? varmaste kramen till en en som lotten to feelgood!!!!!

Maria sa...

Såå underbart, gillar soffan!!

Skrattar gått åt dina missar i språkets förunderliga värld *blink*

Kerstin sa...

Det er alltid like herlig å komme inn hit og lese dine fine ord. Vakre bilder som vanlig.
Ha en strålende dag.

PS!
Jeg har vært mye på Island - Reykjavik i forbindelse med jobb. Jeg elsker landet og folket :)

Kerstin

Annika sa...

Oj har inte varit inne hos dig på några dagar..:( Har missat en del ser jag...Du visar alltid så fina bilder och skriver så kloka och fina ord..:)..
Ha en härlig dag..
Kram Annika

Anna sa...

Jättevackert skrivet, som vanligt:) Ljuvligt vacker "sockerbit"! En sån skulle jag också gärna vilja ha:)

Kram
:)Anna

Elzie sa...

Skriver vackert gör du och en förmåga att göra det vackert runt omkring dig har du också. Ditt hem är så vackert och jag är så avundsjuk på dig som har denna förmåga *s*.
Hoppas du har en bra vecka.
Kram Elzie

Hem och Lycka sa...

Guud så fint.. Jag undrar, får jag lov att låna en bild från din blogg till min egen? Självklart skriver jag varifrån den kommer. kram!

Anonym sa...

Jag njuter av att vara inne och kika på din blogg! Dina fina ord och fina bilder. Det lyser upp vardagen i mitt liv!

Må gott!

//Cissi

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå min lilla Goa...

så underbara historier du skriver...*LER*

du får en verkligen till att tänka till en smula.Stanna upp liksom...

underbara bilder som vanligt...tar en tur till dig ikväll...hihiihi...

Kram nilla

Berglind sa...

Ég man bara eftir mynd af þeim aðeins eldri enekki þessari, ég skil ekki alveg bloggið, var þetta svona eða er þetta svona núna? svo verð ég aðeins að monta mig var að fá einkunnirnar þrjár 9ur og tvær 10ur.elskaþig

Jenny Oak Fae sa...

Du skriver så bra & tar så vackra fotografier, underbart!!!


Kram, Jenny

<3

Lina sa...

Dina historier är så goa!! Du har så fint! Don efter person hi hi.. Ha en bra tisdag kväll! Nu skall vi fara hem till några vänner och äta rabarberpoaj! Mums!

MiaMaria sa...

Hje!

Men så vackert det kommer att bli...
Har också idé till vår övervåning som jag verkligen inte är sams med.
Får ingen ordning alls där.
Ett öppet plan där vi har den vackra tvn Och det finns inget jag gillar.......

Vill också ha in gamla fönster, har ju ett i datarummet men jag vill ha mera...och bygga mig ett pysselrum.....jag vill jag ska....
Min man måste helt enkelt.....

Har ju verkstan i vardagsrummet, och då vill man ju verkligen inte att någon ska hälsa på, för det ser inte alls bra ut.
Men ,men vi får se.....

Jag njuter av dina ord och dina vackra bilder...

Ha´en toppen kväll ch en underbar morgondag!

MiaMaria

ColonialEast sa...

Fantastiskt så mycket fint du bjuder på!

Sigga sa...

já, já, já voða gaman styttist og styttist, jibbí.
Skamm Sigga það er ljótt að vera öfundsjúkur.

Gaman að sjá gömlu myhndirnar.

Knús Siggs

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad fina stolar din man gjort! Stämningsfulla bilder från trädgården!
Mysig blog!
Ha det gott! Eva-karin/noll54

Krusidull sa...

Som finaste poesi att kliva in på din sida.
Både i ord och bild.
Niger o tackar
Kram
Krusidull

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Jag tycker mig skönja en viss likhet i både arvinge ,bloggerska och förfäder , och en viss styrka och beslutsamhet i blickarna !!
Jag önskar jag vore en liten fluga , då skulle jag stå där i din sockerbit dagarna i ända . Jag har hört någonstans att flugor känner smak genom fötterna .... men jag tvivlar för varför står dom så ofta i koskit då , när de kunde stå på / i din sockerbit ;-)

Bzzzz på dej /Loppan
P.S Dina rokoko möbler är såååå fina , tyg till trots !D.S

Inspiration i vitt sa...

Hej: om du visste vad glad jag blev över min första kommentar och att den dessutom var från dig var det bästa, kände mig lycklig hela dagen.
Du har gett mig så mycket glädje och inspiration så nu är det hög tid att ge tillbaks lite.Oj vad fin din rokoko grupp är den passar in hos dig och ditt.
Många kramar till dig/ingelaB

Sirrý Jóns sa...

Hihi, var ad lesa allt bloggid titt, nenni ekki ad fara ad sofa tvi tad var alltof gott ad kura i dag. Bara ad kasta a tig kvedju og segja ter ad eg er svo hamingjusom og lidur svo vel og er svo satt vid ta akvordun ad vera a Sey i vetur og hugsa heilan helling um sjalfa mig. Hef ekki verid svona satt vid allt og allt lengi. Hlakka til ad hitta tig i juli!! Kiss och kram til ykkar allra og ps. er i polskri tolvu tess vegna skrifa eg svona!! :D Happy happy joy joy

Dubbelörn sa...

Det är som att läsa kåserier, små korta vardagsbetraktelser, här inne hos dig. Njutning både för själen o ögat...

Soffan var verklgien ett fynd! Jag har svårt att förändra direkt. Känns som jag först måste "boa-in-mig" innan jag vet hur jag vill ha det. Oftast slutar det med att ursprunget behålls o så anpasar jag omgivningen till föremålet istället *skrattar*.

KRamar

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja soffan var verkligen underbar! Den är verkligen söt som en sockerbit =) Hihi synd att jag inte har samma känsla om min...den är visserligen mjuk och skön men inget charmtroll precis.

Sååå vackert med det stora gröna trädet utanför fönstret! Maken tog ner några träd på gården...blev så chockad och ledsen att nu får han inte ens röra en gren utan min tillåtelse!

Kramisar Anita

hemtrevnad marie sa...

Så vackra bilder, och soffan är verkligen fin....hoppas den får följa dig länge!!!
Ska bli kul att se vad du hittar på med fönstrena!!
Kramis

LantlivsAnette sa...

Gomorron där borta !!
Tack snälla du för de fina orden inne hos mig idag...jag blev sååå glad..
Vad fint du har det hos dig,man bara njuter av en rundvandring här, allt är så ljust o fint,precis som man vill ha det.
Jag tar just nu en liten paus,jag målar,jooo,igen ;)
Nu är det ett gammalt klaffbord som ska bli vitt o shabby,jag har planer för ett fint gästrum,vi får se vad det blir,jag har alla sakerna,järnsäng,quiltar,korgar,
fågelbur,zink...jaa du vet,nu är det bara målning av golv o väggar..puuhhh,,jag vill ju komma till pyntandet på en gång...
Ha en bra dag Kram Anette

Unknown sa...

Ville bara säga att Du är bara är bäst på att skriva och berätta om livet, hemmet och vardagliga ting.
Du har förmågan att fånga en med dina texter. Sen gör det ju inte saken sämre att bilderna är så vackra de med.

Lika vackert som vanligt!
Kramisar Jeaentte

Karin i Villa Grå sa...

Hallå där, du lilla poetissa!

Dina texter stämmer så väl överens med dina underbara bilder från ditt vackra hem! Det är alltid en fröjd att komma hit och jag stannar gärna kvar lääänge..! Du har den effekten på dina besökare, verkar det som *ler*

Nope, jag har inte fått någon skorpa av den kemiska peelingen, jag har valt en mildare variant som görs i fem omgångar. Men resultatet ser inte ut att bli riktigt som jag vill ha det; mina gener slår fortfarande igenom så nästa år blir det värsta sortens kemiska peeling med skorpor och hud som måste KLIPPAS bort :-O Ha ha, vi kan väl ses DÅ! ;-)

Jag hör fågelkvitter och gräsklippare utifrån, men sitter vid datorn idag. Så kan det bli.

Kram på dig!

Karin

Granne med Selma sa...

Oj, så fint du skrev! Visst är det väl så att även saker har själ... eller iallafall minnesspoår som de bär med sig. Ibland är det skönt att stanna upp i tankar och stress och inte hela tiden leta nya saker. Att tänka nytt kan vara att se samma sak med nya ögon... vackert som alltid hos dig min vän.
Kram Sussie

Hem och Lycka sa...

Kika gärna in hos mig så får du se varför jag ville låna lite bilder.. ;-) kram!

Mitt hvite hus sa...

Oj dette likte jeg virkelig. Helt herlig skrevet, har sittetå lest en god del av bloggen din.Sååå mange fine bilder. Her kommer jeg igjen. Jeg vil også legge deg på min linke liste:=) Ha en strålende dag og nyt den før den er historie:=)
Klem Kerstin

Marie sa...

Ingen, förutom du, kan skriva en sån underbar kärleksförklaring till en soffa! Jag älskar att läsa dina underbara texter och titta på bilder från ditt fantastiska hem. Tack för att du förgyller min vardag!

Ha en härlig torsdag Goa!
Kramar Marie

Unknown sa...

Jæja, ertu nú búin að hengja Landamótaættina upp á snúru??? Ég vissi að við værum sum þurfandi fyrir þurrk, en kanski ekki endilega þessi hluti ættarinnar!!! Alltaf gaman að sjá myndirnar þínar og það gengur furðanlega að stauta sig fram úr sænskunni.
Elska ykkur, kveðja til allra,
Anný

Linneagården sa...

Go´kväll Kära Goa. Vad fint du har det & soffan är så vacker. Förstår att du gillar den.
Ibland behöver man läsa tänkvärda ord. Tack för att du delar med dig & påminner oss.

Stor Kram /madelene