Just do it!

Just do it!

måndag 1 mars 2010

fönster och fundering...

Hej igen mina vänner!

Sitter här i min fönstervärld och funderar. Fast jag egentligen ska göra något helt annat, men jag finner inte ro till det. Jag är rastlös och behöver ett jobb!
Japp, så är det!...men vad det ska vara vet jag inte?!
Förslag emottas tacksamt..:)
Jag har oerhört svårt att finna fokusen mot ett mål just nu.
Det enda jag vet är att jag vill komma ut i livet och njuta av människor och möten. Jag behöver fylla på min livsenergi och känna att jag åstadkommer nånting jag gillar! Faktiskt det viktigaste för mig i denna ruta i livets schack.
Och visst gillar jag att göra reportage, vilket jag vill fortsätta med också, men det är ensamt. För mig i varje fall, eftersom jag inte har någon fast partner att byta åsikter och inspiration med, vilket gör att jag tappar intresse och just fokus!...blir rastlös och famlar framåt i raketfart i en obestämd riktning.
Det känns som att livet rullar på och jag bredvid.
Jag har så mycket idéer om allt möjligt, men vet inte vad jag ska göra med dem?!? Och blir i samma stund arg på mig själv att jag inte har större egentillit! Att aldrig någonsin kunna tycka att det jag åstadkommer är bra. Jag bara viftar bort det och blir blyg och överväldigad, samtidigt som jag uppmuntrar alla andra att ta för sig av drömmar och stundens tillfällen. Just nu skulle jag bara önska att någon kom och sa...
"Gúa, jag behöver just dig, för detta är det du behöver för att må bäst"...
men det är knappast så troligt... -Fast önska får man..:)

Och trots denna dags funderingar, tolkar jag det som enormt positivt, för jag vet också hur det känns att inte våga och inte vilja. Det lärde mig livet för några år sedan då jag var tvungen att stanna upp och ge vika för min starka vilja. Och då trodde jag aldrig att jag skulle "komma igen", men det har jag och är oerhört tacksam för, faktiskt...

Och nu blev jag sådär jobbigt personlig igen..*sorry*
Men lite fönsterbilder på det..:)
Dessa var en aningen för höga att få plats inuti fönstret, så vi
lät dem vila på fönsterkarmen och fäste de upptill.
så nu har jag ett skyltfönster,
där mina madonnor får bo..:)
satte mina två små luckor på var sin sida...känslan av hur det kommer bli när fönstret byts ut mot glasdörrar, infinner sig.
Men tills dess bor jag här så nöjd i mitt växthus..:)))

Massa varma måndagskramar till er alla!
Ni är bäst!

29 kommentarer:

Mitt lilla äventyr sa...

Du kanske kan gå en "starta-eget kurs" och göra något av alla dina idéer! Du har en otrolig talang, dina bilder avslöjar dig! Skriv ner allt du skulle vilja göra och välj något att satsa på, eller gå in på en arbetsförmedlings hemsida och gör ett sådant test man kan göra för att se vad man skulle kunna vara intresserad av att arbeta med :).

Lycka till!

Jag njuter av din blogg så länge.

. sa...

Vaddå jobbigt personlig? Det är det som är så coolt med din blogg ju. Plus alla vackra bilder, förstås.

Ja, vi människor är allt bra knepiga. Alla vill vara nån annan, eller som de inbillar sig att andra vill. Vem vill vara sig själv, vem vill vara genuint äkta?

Det är först när man är sig själv, och trivs med det, som man kommer till att gilla -om inte rent utav ÄLSKA- det man gör.

kram Camilla

Ps. Har värmekostnaderna inte sjunkit hos er, så välisolerade som era fönster är nu*fniss* Skämt åsido, det ser riktigt bra ut, redan nu.Ds

Ett Vitare Hem sa...

det är nog flockdjursinstinken vi har inom oss, tror vi alla funderar som dig ibland, står inför nya val i livet och tänker, jag hoppas du hittar svaret i ditt sökande. Har inte komenterat så mycket innan, smyger här och njuter av all inspiration du sprider!
Ha en fin eftermiddag!
Kramis/LenaS

Tildas verden sa...

Nydelig

Vintage House sa...

Hej,
Jag önskar att du gör en inredningsbok med alla dina idéer men det hjälper inte dig med att träffa människor. Håll kurser i hur man ska inreda....
Har själv tänkt att göra så med fönster för vi har så tråkiga men vill inte byta ut dem så har tänkt att sätta upp gamla innanför.. Jag tycker själv att det är så himla vackert och snyggt.........
väntar på att få se dina dörrar..
kram sandra

Bitte sa...

Ditt hem är verkligen som en dröm !
Har inte varit så förtjust i stilen förrut men nu har jag fått en tankeställare. Blev helt kär i ditt "arbetsrum" !!!
Måste bläddra vidare.
Tack för inspirationen.
Bitte

Marie - Systrarna sa...

Dina fönster blev ju så bra att du nog inte kommer att vilja ta bort dom... ;-)
Har själv funderingar kring vad jag ska bli när jag blir stor.. En sak som jag tänker på är i alla fall att det inte finns någon annan än jag själv som kan förändra min situation. Tyvärr. Inte ens min man. Vill jag förändra mitt liv måste jag göra det själv, det kommer ingen och ger mig en färdig förändring som present. Och sen är det ju så att vi lever här och nu - vet aldrig vad som händer imorgon. Vill jag ha något så är det lika bra att försöka skaffa det nu, för imorgon kan det vara försent! Vad väntar vi på?
Så tänker jag, men att sen ta steget till handling... Liiite svårare, så jag vet hur du känner dig!
Kraaaam/Marie

Elin | Draumesidene sa...

Eg trur på tankens kraft! Fokuser på alt du har lyst til å gjere, og ver impulsiv!

Vakre bilder!
Klem E.

Elle sa...

Har kollat in här ett par gånger utan att kommentera. Idag bli vi väl lite personliga. Jag känner igen mig i dina tankar. Har hamnat i en slags 40-årskris. Efter att ha skött hem och barn i "alla år" märker jag nu att de är stora och det är dags för mig själv att "bli stor". Saknar en givande sysselsättning. Jobb har jag nog hemma, men jag söker något som ger mig glädje och kraft. Men vad?
Jo, jag vet hur du känner det, även fast våra liv kanske är olika.
Vem behöver dig...tja, om inte 383 följare och över hundratals besökare om dagen är många nog...?*blink*
Du hittar säkerligen en lösning och tills dess gäller det bara att inte ge upp hoppet.
Kram Elle

Liten Bod sa...

Fniss! Jag trodde först att du ställt madonnor ute på fönsterbläcket :))) Men det skulle väl inte ens du göra ... ? Vilken tur att fönstren passade i nuvarande gluggar! Kanske hittar du fler så att de kan få stanna där? Hoppas du hittar någon sysselsättning du trivs med snart! Kram, Tina

Anonym sa...

Hej!

Tanke 1. Om jag vore ett inredningsmagasin eller, nåja drev ett så skulle du vara självklar i det kreativa teamet. Jag skulle ha "headhuntat" dig på stört.

Tanke 2. Även om vi inte känner varandra eller ens har träffats så kom och ha en samtalspredikan tillsammans med mig. Ta med några av dina vackra bilder, funderingar på varför vi just nu använder oss av madonnor, gamla biblar... i vår inredning. Kunde bli någonting bra tror jag.

Varma hälsningar från Eva S.

Ps. Vi hörs

Norregård sa...

Gùa, Vad fiiiiiiiiiiint med madonnorna mellan fönstren!!!
Du kan inte säga att du inte är bäst, du är bäst!!!!!!
Sträck på dig, du är något extra;o)
Du skulle ha en egen butik, folk skulle vallfärda dit!!
Nya möten med nya människor hela dagen!!! Som så klart skulle bli stamkunder!! Du kan inte misslyckas, din affär skulle bli den bästa med alla dina härliga idèer och det skulle vara som en dröm att gå in där och bara njuuuuuuuuuuta;o) (och handla)
Det bästa till den bästa!!!

Kram Kram Malin

Mitt Stugliv sa...

Hejhej!

Full av rus och inspiration när man ser dina bilder som jag inte kan se mej mätt på. Jag bara älskar dina madonner mellan fönstren. Undernart!
Nu ska jag skrolla lite till.

Ha det fint
KramKram
Lotta

Solsjö - Under en vind sa...

Underbara fönster!!! Vackert vackert!

Är säker på att du hittar rätt väg att vandra!

Kram kram!

LantlivsAnette sa...

Ohhhh så vackert..jag finner inte ord..!!!!!
Tänk att spröjsade fönster är så fint..så gammeldags, sekelskifte...
Kraaam Anette

Tulipa sa...

Hej !
Det är lite som att kika in i en dröm när man ser dina otroligt vackra bilder...

Jag förstår dig...
Många skapande kreativa yrken är stundom ensamma...jag kan också känna mig väldigt ensam emellanåt, men jag har ju mina kära kunder ändå..*ler*.. Sen jobbar jag med min käraste mamma också och henne kan jag prata med om allt tack och lov, men trots det..kan det bli ensamt emallanåt, så är det nog att vara sin egen...förväntningar, krav, måsten och mycket VILL. Men du är fantastisk på det du gör, jag hoppas du finner det rätta...eller att den rätte partnern nu kommer och och säger "Vi behöver dig"!

Stor Kram Mariette

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Men Goa Gua!! Du borde göra en bok den skulle sälja som smör i solsken!!! du har ju redan allt bilder & dina texter.. de e juu inredning du ska jobba med.. Ja håller tummarna för en bok till o börja med!!! stora kramen sussie

Lillsnörpa sa...

Gillar när du är personlig :)
Vilka vackra fönsterbilder! /Lillsnörpa

Millas hem sa...

Helt ljuvliga bilder!!!

Kram

Conny - Frøken Klara sa...

Hej Gûa.. Du er så genial og laver de skønneste opstillinger hele tiden. Jeg kan godt følge dig i dine tanker om at savne mennesker, men brug din passion for indretning til at finde dit nye job... Hvad med at lave indretnings eller kreative kurser ?
Det er jo det, du er bedst til og tro mig, du bliver jo også selv inspireret af de mennesker, der kommer på kurserne... Der er masser af muligheder, hele verden er åben for dig og dine evner søde... Tak for den skønne kommentar hos mig forresten; jeg følger troligt din blog og dine billeder også.. Kram fra Conny

Skatan sa...

Hej!

Jag hoppas du hittar en lösning. Det läge du beskriver är jobbigt att befinna sig i. Ensamjobb är föga inspirerande...I know! Ditt inlägg skulle delvis kunna vara skrivet av mig. Hm...

Jag önskar ett stort lycka till!

Anna

Rummet för välbefinnande sa...

Världens underbaraste bilder - som vanligt!
Jag har mailat dig nu......
Kram Mia

Anonym sa...

Hej vännen!


Idag har jag lånat en av dina bilder till Bakers lilla hörna. Njuter så av ditt sätt att genom linsen se mina alster.

Åh! Kan förstå hur du känner. Jag vet vad jag vill, jag vet vad jag vill sadla om till men just nu är det för dyrbart utan att ge mig något. Om man bara inte behövde tjäna ihop en massa pengar så finns det massor av skaer som jag vill göra......

Jag har ju massor av monopolpengar, är rik på barn och underbara människor och rik som har en sambo som alltid tycker att jag är sååå duktig på allt vad jag gör. Ändå får jag inte riktigt till det.....

När jag var liten bodde jag på Pipersgatan, Kungsholmen. Det var i samma hus som det berömda Pipersglass låg. Jag sprang varje dag ner dit, la handen på disken och sa - En glass tack!

Alla de vuxna la handen så där på disken tyckte jag, långt senare förstod jag att det var pengar de la på disken.

De snälla folket gav mig alltid glass och livet var såå skönt och underbart. Jag satt och mumsade på god glass och tittade på folket på gatan som gick förbi. Livet var så okomplicerat. Jag hade alltid någon där som lyssnade på mig och när mamma ringde så kilade jag hem...

Tänk så vill jag vara för dagens ungar, bara låta dem ha en fristad så där....

Puss till dig
L

gamla skolan sa...

Guá ! jag tror att vi alla , för den här inre dialogen . Man kommer till olika punkter i livet , vet inte riktigt hur man ska gå vidare , tappar fokus . Famlar . Men bitarna brukar falla på plats , och du har så mycket i dig ! Så mycket värdefullt , att ta till vara . Du kommer att hitta rätt . Varma lyckokramar önskar jag dig ! / Susanne den gamla skolan ♥

Helena sa...

Som alltid när jag kikar in hos dig känns det som en spännande julkalenderöppning. Och aldrig blir jag besviken. Din förmåga att skapa SÅ vackra miljöer och att porträttera dem med kameran på bästa sätt - SÅ hänförande vackert, SÅ ljuvligt, SÅ fint. Att vi är många som letar oss till din blogg just för att du är så personlig och för att dina ord berör, det råder det ju ingen tvekan om.

Som flera redan skrivit i andra kommentarer är vi många som skulle hoppa jämfota av glädje om du en dag skulle vilja sammanställa dina bilder och tankar i bokform, men du måste förstås känna vad som kallar på dig just nu. Vilken väg du än går, ett varmt lycka till på vägen.

Kram från The Swenglish Home Helena

Mäster Henrik sa...

vilket underbart ljus!!!

gittan sa...

Jag känner så väl igen mig i dina tankar och känslor. Just nu skriker kroppen efter ett jobb och framförallt att träffa människor. Jag har också en massa funderingar, främst om att starta eget, men vågar inte lita på mig och min idé. Varför har man så svårt att tro på sig själv? När man är så bra på att uppmuntra andra...
Dina fönster är fantastiska, ja resten av rummet/rummen också. Jag går som bäst och klurar på hur jag ska kunna få till en liten vrå med mina vackra gamla saker. Har du ett trollspö man kan låna "ler" för jag är nog inget vidare på det där. Eller så är det för att jag inte tror att jag kan! Igår var jag inne i en antikaffär där jag föll handlöst för en gammal Empirekrona... den skulle kunna få bo över mitt köksbord... Nästa gång jag ska in dit (för jag ska dit igen!)ska jag våga mig lite längre in i affären. Övervinna rädslan för att falla för andras gamla saker...
Ha det gott / kram gittan

(oj, vad långrandig jag blev, förlåt)

Viveka i Bläckhornet sa...

Älskade Guá!

Att du borde jobba med människor är ingen tvekan. Du är en sån go, varm och engagerande människa som alla borde få möjlighet att träffa. Sen är du ju så grymt kreativ. Känns som om allt du tar i blir guld.
Hoppas verkligen att du hittar din plats där du trivs. Det kommer många att glädjas av.

Sen till ditt "växthus". Ryser av välbehag när jag ser dina bilder....sååååååå vackra! Längtar alltid till nästa inlägg :)

Varmaste gokramen
Viveka

nath sa...

oh i just discover your blog...waouh the pictures are wonderfull...so white, so pure...i love il love

im nathalie from chinerdslefroid.canalblog.com

have a nice day